Hopp til innhold

Misforstått om kontroll av fartskriver

I forbindelse med kontroll av kjøre- og hviletid, har vi blitt klar over noen misforståelser, som gjelder kontroll av fartskriver. Noen tror nemlig at fartskriveren er kontrollert hvis kjøretøyet har vært inne til periodisk kjøretøykontroll. Slik er det ikke.

Tidligere var det et punkt i den årlige periodiske kjøretøykontrollen (PKK) at fartskriver skulle ha vært gjennom 2-årskontrollen. Hvis så ikke var tilfellet, fikk man en bemerkning om det. Slik er det ikke lenger. Etter endringer i PKK-forskriften i 2004, ble dette kontrollpunktet fjernet, fordi man i Vegdirektoratet mente at dette hørte til under de ordinære kjøre- og hviletidskontrollene.

Vi gjør oppmerksom på at reglene for 2-årskontrollen for fartskriveren fortsatt gjelder i henhold til forordning (EØF) 3821/85, selv om dette ikke lenger blir kontrollert i forbindelse med PKK.

Man risikerer å bli stanset, bøtelagt som bileier, og få krav om omgående kalibrering ved nærmeste verksted hvis kjøretøyet blir påtruffet og kontrollert ute langs vei, når 2-årskontrollen av fartskriver ikke er foretatt innen fristen.

Sørg for å ha med mange nok diagramskiver

Etter at de nye bestemmelsene ble innført i EU(EØS) 11. april i år, er det blitt krav om å medbringe flere diagramskiver enn før. Nå er det krav om å medbringe diagramskiver fra inneværende uke og de siste forutgående 15 kalenderdager. Fra 1.1. 2008 er det krav å medbringe diagramskiver for de siste 28 kalenderdager. Med digital fartskriver er kravet at sjåføren skal ha med sjåførkortet og nok papir til å kunne ta utskrift.