VEGFORMÅL

Regjeringen foreslår å bevilge 17 milliarder kroner til vegformål. Dette er vel 1,6 milliarder kroner eller 10,4 % mer enn saldert budsjett for 2008, ikke hensyntatt forventet prisstigning på 3 %. Med dette oppfyller regjeringen de økonomiske rammene Stortinget har vedtatt for vegformål i nasjonal transportplan. På vegområdet ligger bevilgningen for 2009 1,2 milliarder kroner over det nivået Stortinget har fastsatt. I tillegg til bevilgningen på 17 milliarder over statsbudsjettet, er det lagt til grunn bompenger på ca. 5,7 milliarder kroner til investeringstiltak, fordelt på 3,5 milliarder kroner til utbygging av vegnettet og 2,2 milliarder kroner til investeringstiltak for kollektivtrafikken.

Den foreslåtte bevilgningen på ca 17 milliarder kroner over statsbudsjettet for 2009 er fordelt slik:

  • 7,75 milliarder kroner til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksvegnettet
  • 7,13 milliarder kroner til investeringer
    (beløpet omfatter ordinære riksveginvesteringer og særlige budsjettposter for rassikring, forsøksordninger og vegutbygging i Bjørvika i Oslo)
  • 1,78 milliarder kroner til statlig kjøp av riksvegferjetjenester
  • 380 millioner kroner til vederlag til OPS-prosjekter

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold - 7,75 milliarder kroner
Den foreslåtte bevilgningen av statlige midler til vegformål på 7,75 milliarder kroner fordeler seg som følger: trafikktilsyn – 1,4 milliarder kroner, drift – 3,5 milliarder kroner og vedlikehold – 2,2 milliarder kroner. Dessuten foreslås det 670 millioner til planlegging og FoU m.v.

Dette er en økning på 688 millioner kroner eller 9,7 %, og fører bl.a. til at det neste år kan bli lagt om lag 1 500 km ny asfalt. Tiltak som har betydning for trafikksikkerheten vil bli særlig prioritert, dette gjelder bl.a. vinterdriften og tiltak rettet mot deler av vegnettet som er særlig utsatt for ulykker.

Statlige bevilgninger til veginvesteringer - 7,13 milliarder kroner
Det foreslås 7,13 milliarder kroner til veginvesteringer, medregnet ordinære riksveginvesteringer, rassikring og statlige midler til delvis finansiering av utbyggingen av E18 Bjørvikatunnelen i Oslo. Dette er en økning på 599 millioner kroner, eller 9,2 % fra 2008. Med budsjettforslaget for 2009 vil man ha startet alle større investeringsprosjekt som var planlagt startet i handlingsprogrammet til Statens Vegvesen for 2006 - 2009, med unntak av prosjekt der det mangler planavklaring eller endelig finansieringsopplegg. De statlige midlene til ordinære riksveginvesteringer og forsøk er fordelt slik:

  • 3,27 milliarder kroner til utbygging på stamvegnettet.
  • 2,38 milliarder kroner til fylkesfordelt ramme. Dette er midler som skal benyttes til utbygging av ”øvrige riksveger”.
  • I tillegg er det satt av 812 millioner kroner til ”ikke rute-/fylkesfordelte tiltak”. Disse midlene skal bl.a. benyttes til oppgradering av eksisterende tunneler, tiltak innenfor prosjektet ”nasjonale turistveger” og tiltak som gjelder forskning og utvikling.

Anleggsstart for 14 vegprosjekter
Det er i 2009 lagt opp til anleggsstart på disse vegprosjektene med kostnadsoverslag over 100 millioner kroner:

  • E6 Øyer – Tretten, Øyer kommune, Oppland
  • E39 Vigeland – Osestad i Lindesnes kommune, i Vest-Agder
  • E39 Vågsbotn - Hylkje i Bergen kommune, Hordaland
  • E39 Torvund – Teigen, Høyanger kommune, Sogn og Fjordane
  • Rv 70 Brunneset – Øygarden, Tingvoll kommune, Møre og Romsdal
  • E6 Majavatn, Grane kommune i Nordland
  • Rv 47 T-forbindelsen, Haugesund, Karmøy og Tysvær kommuner i Rogaland
  • Rv 510 Solasplitten, Sola kommune i Rogaland
  • Rv 609 Dalsfjordsambandet, Askvoll og Fjaler kommuner i Sogn og Fjordane
  • Rv 616 Bremangersambandet (Langesjø – Kolset), Bremanger kommune i Sogn og Fjordane
  • Rv 60 Hellesylt – Strekanetunnelen, Stranda kommune i Møre og Romsdal
  • Rv 717 Sund – Bradden, Rissa kommune i Sør-Trøndelag
  • Rv 78 Toventunnelen med tilknytninger, Vefsn og Leirfjord kommuner i Nordland
  • Rv 858 Ryaforbindelsen, Tromsø kommune i Troms

I tillegg blir det i 2009 anleggsstart på en rekke mindre prosjekter, både på stamvegene og på resten av riksvegnettet.

Særskilte tiltak for trafikksikring - 1,03 milliarder kroner
Til særskilte tiltak for trafikksikring langs det eksisterende vegnettet skal det i 2009 benyttes 1 milliard kroner medregnet 100 millioner kroner i bompenger. Dette er omtrent en dobling i forhold til i 2008. Tiltaket omfatter bl.a. bygging av midtrekkverk, veglys, utbedring av svinger og kryss. I 2009 vil det bli bygd ca. 30 km med midtrekkverk på eksisterende veger.

Rassikring
Til rassikringstiltak skal det neste år benyttes om lag 650 millioner kroner, hvorav 150 millioner kroner kommer fra bompenger.

Følgende større prosjekter (over 100 millioner) vil bli prioritert i 2009:

  • Rv 13 Ulvundsøyne i Hordaland
  • Rv 13 Bugjelet – Brimnes i Hordaland
  • Rv 5 langs Kjøsnesfjorden i Sogn og Fjordane
  • Rv 53 Naustbukttunnelen i Sogn og Fjordane
  • Rv 55 Gullringen i Sogn og Fjordane
  • Rv 60 Hellesylt – Strekanetunnelen i Møre og Romsdal
  • Fv 15 Dale – Alvestad i Troms

Riksvegferjer
Til statlig kjøp av riksvegferjetjenester er det satt av ca. 1,78 milliarder kroner. Dette er en økning på nesten 230 millioner kroner eller 14,8 %. Det legges opp til en takstøkning på 4,4 % fra 1. januar 2009.

SKATTER OG AVGIFTER

Avgiftsopplegget innebærer at de typiske lastebilavgiftene prisjusteres med 3 %. Dette betyr at autodieselavgiften går opp med 10 øre, bensinavgiften økes med 13 øre og at CO2-avgiften økes med 2 øre.

Det gjøres ikke endringer i avskrivningssatsene for vogntog og lastebiler. NLFs krav om at restverdien skrives ned til null det femte året er ikke imøtekommet.

Det gjøres endringer i formuesskatten og arveavgiften. Fribeløpet heves til kr 470 000 for begge. I inneværende år er fribeløpet for arveavgiften kr 250 000, mens det for formuesskatten er 350 000. For arveavgiften foreslås også at avgiftssatsene reduseres.

Regjeringen foreslår en økning i ligningsverdien for næringsbygg som i dag ligger rundt 25 % til 40 % – en økning på 60 prosent.

Regjeringen foreslår å utrede vegprising for tunge kjøretøyer. Hensikten er å gi et mer treffsikkert system og ikke å øke den samlede avgiftsbelastningen for transportnæringen. Det sies derfor at vegprising for tunge kjøretøy må ses i sammenheng med autodieselavgiften og vektårsavgiften.

MILJØ

Når det gjelder klima, satses det på overvåking, forskning og informasjon. Det foreslås å etablere et prøveprosjekt, Transnova, som skal fremme utvikling og bruk av mer miljøvennlige transportmidler.