- NLF har i mange år arbeidet jevnt og trutt med dette overfor Statens vegvesen. Forslaget om å bruke 300 mill kr over en 10-årsperiode til å bygge 35 høystandard døgnhvileplasser for tungtransporten, er svært positivt. Det at det – som en del av dette – allerede er avtalt samarbeid om utvikling av tre slike døgnhvileplasser med bensinstasjoner på Vestlandet, viser at ting skjer når vegvesenet virkelig tar tak i noe, sier fagsjef Terje Grytbakk i NLF.

De tre første stoppestedene er allerede under oppføring på Vestlandet. Statens vegvesen foreslår at pengene blir prioritert i Nasjonal transportplan (NTP), og at utbyggingen utføres i planperioden for 2010-2019. NLF er blant dem som lenge har krevd langt flere egnede døgnhvileplasser langs veiene.

Statens vegvesen sin plan er å samlokalisere slike stoppesteder med bensinstasjoner som har egne biloppstillingsplasser. Derfor inviteres kommersielle aktører langs vegnettet til samarbeid. De tre første døgnhvileplassene i det landsomfattende nettet er allerede i gang med å etablere seg på Vestlandet. Statens vegvesen har inngått samarbeid med Esso-stasjonen på Skei i Jølster (E39), Shell-stasjonen på Gudvangen i Aurland (E16) og YX-stasjonen på Voss (E16). Avtalene er signert - og Statens vegvesen skal nå skilte fram til døgnhvileplassene.

Neste område ut er Østlandet, hvor Vegvesenet etter planen vil invitere samarbeidspartnere i høst. Statens vegvesen er også i gang med regionplaner for raste- og døgnhvileplasser i resten av landet.

Aktører som vil etablere gode døgnhvileplasser på kommersiell basis, vil kunne få god hjelp av Statens vegvesen, får vi vite. Blant annet vil det bli skiltet godt, slik at sjåførene lett skal finne fram til stoppestedene. På de bensinstasjonsdrevne døgnhvilplassene vil slitne sjåfører få tilbud om matservering, fellesrom, toalett, bad og dusj innefor en hygienisk akseptabel standard.

Statens vegvesen foreslår i Nasjonal transportplan at det blir bevilget 30 millioner kroner årlig for å etablere de 35 døgnhvileplassene. Langs de største transportkorridorene mener vegvesenet at det er behov for døgnhvileplasser med en avstand på 2 til 2,5 timers kjøreavstand.