NLF var i utgangspunktet positiv til å samordne bøtesatser og reaksjonsnivå i veitrafikksaker, slik at bøtenivået for like tilfeller behandles likt uansett hvor i landet man er. Riksadvokaten har fått overført ansvaret for å utarbeide retningslinjer for beslag og tap av førerretten. I den forbindelse tok NLF opp problemet med at mange politidistrikt fortsatt beslaglegger førerkort ”rutinemessig”. Riksadvokaten var veldig tydelig på at dette var i strid med loven, og at dette skulle komme tydelig frem i et nasjonalt direktiv til politidistriktene.

NLF var kritisk til bruk av standardiserte satser på enkelte veitrafikkovertredelser som f eks brudd på kjøre- og hviletid, lastsikring, ADR transport, og uaktsom kjøring. NLF foreslo også at de nye reglene om straffeansvar for speditører og oppdragsgivere blir tatt inn i et nasjonalt påtaledirektiv. Vi tok også opp behovet for at det tas inn i påtaledirektivet regler om og reaksjoner mot ulovlig kabotasje.

Riksadvokaten anslo at resultatet av arbeidet med et nasjonalt påtaledirektiv vil foreligge i løpet av høsten 2008.