Hopp til innhold

Statoils dieselpriser endres i takt med markedet – svar på NLFs brev.

Som følge av NLFs brev til Statoil forrige fredag, har det i løpet av denne uken vært avholdt flere møter mellom Statoil Norge og NLF. Statoil anser NLF-avtalen som en prioritert samarbeidsavtale innenfor et segment som er et satsingsområde for Statoil Norge, og understreker at Statoils mål er å styrke vår felles plattform. Statoil har besvart NLFs brev hvor det understrekes at Statoil ser alvoret i situasjonen og prioriterer arbeidet med NLF svært høyt nå og i fremtiden. Det vises til at oljeprisen har sjudoblet seg siden 1998, og at en tilsvarende prisutvikling for diesel ville ført til en literpris på mer en 50 kroner. Statoil har satt i gang et arbeid med en informasjonspakke om oppbygging av drivstoffprisene, og Statoil vil gjennomgå gjeldende ordning for fraktillegg.
De øvrige hovedpunktene i Statoils svarbrev kan du lese her.

Markedsforhold – forholdet mellom råoljepris og dieselpris. ”Vi har stor forståelse for at NLFs medlemmer synes dieselprisen er høy. Men det er viktig å få frem at bensinkjedene kun påvirker 14 % av prisen. Av en veid listepris hittil i år på 13,2 kroner går 6,5 kroner til staten i form av avgifter. Produktprisen på det internasjonale markedet utgjør 4,7 kroner og Statoils bruttoavanse er 1,9 kroner. Dette skal blant annet dekke rabatter, lagring og logistikk, investeringer i stasjonsnettverk, drift av stasjoner i tillegg til administrasjonskostnader og fortjeneste. Svovelfri diesel kjøpes inn på det internasjonale markedet. Prisen påvirkes av en rekke forhold. Råoljepris er en del av regnestykket. Tilbud og etterspørselsforhold i det internasjonale dieselmarkedet er helt avgjørende for prisen på diesel. I år har dieselmarkedet vært veldig stramt og dieselprisene internasjonalt har steget mer enn råoljeprisen i første halvdel av 2008. Da nedgangen i råoljeprisen kom, falt dieselprisen internasjonalt mindre enn råoljeprisen. Dette skyldes meget sterk etterspørsel etter diesel internasjonalt, samtidig som raffinerikapasiteten globalt ikke har vært høy nok til å produsere de dieselmengder som markedet har etterspurt. Dette har derfor ført til meget sterke dieselpriser globalt. I følge Statistisk Sentralbyrå har oljeprisen sjudoblet seg siden 1998. Dersom diesel hadde hatt samme prisutvikling ville vi i dag ha betalt over 50 kroner for én liter diesel. Med andre ord er det et marked med sterk konkurranse som bestemmer prisene.” Frakttillegg ”Statoil Norge har for truck- og bulkleveranser videreført ordningen som i sin tid ble styrt av myndighetene når det gjelder beregning av transporttillegg. Dette betyr at frakttilleggene generelt baseres på leveransene innen et postnummer eller en gruppe av postnummer. Frakttilleggene reguleres i forbindelse med prisendring. Ved endringer i postnummer eller leveranseforhold gjøres det i tillegg ekstraordinære tilpasninger. Vi vil etter vårt møte gjennomgå gjeldende frakttillegg for truckdiesel og se om det kan harmoniseres i forhold til dagens ordning. Vi kommer raskt tilbake vedrørende dette tema.” Informasjonspakke ”For at ytterligere misforståelser ikke skal oppstå må det i samarbeid utformes en informasjonspakke om oppbygging av drivstoffprisene som kan presenteres for NLF sine medlemmer. Arbeidet er allerede i gang.”