Frem til i sommer hadde vi et særdeles stramt arbeidsmarked i Norge og det var svært liten eller ingen ledig kapasitet i anleggsbransjen. I en slik situasjon vet vi fra tidligere, og opplevde igjen, at et hvert krav om mer satsing på vegbygging og vegvedlikehold blir møtt med et nei fra ”ansvarlige” politikere under henvisning til press i økonomien. Det hevdes at uten nødvendig forsiktighet vil kostnadene fly i været og medføre økt inflasjon og økt rente med de skadevirkninger det har. Argumentet om åpenbare behov for vegsatsing blir således drept med vanskelig kontrollerbare samfunnsøkonomiske betraktninger. Dette argumentet faller imidlertid eller blir i alle fall betydelig svekket, dersom man i en slik situasjon også benytter utenlandske entreprenører og kapital.

På samme landsmøte ble det for øvrig enstemmig vedtatt en uttalelse som avsluttes slik:

Dersom det viser seg vanskelig av samfunnsmessige grunner å fjerne vedlikeholdsetterslepet med norsk arbeidskraft og kapital, må det legges til rette for at utenlandske entreprenører kan konkurrere om oppdrag.

Som vi alle vet, nå har vi en helt annen situasjon, arbeidsledigheten øker og det er en stigende ledig kapasitet i anleggsmarkedet.

Adm. direktør Olav Slaatsveen