Følgende land har ikke kjøreforbud i forbindelse med fridager og helligdager i 2010:
Albania, Armenia, Azerbaijan, Hviterussland, Belgia, Bosnia-Herzegovina, Kypros, Danmark, Estland, Finland, Georgia, Iran, Irland, Kazakhstan, Kuwait, Kirgisistan, Latvia, Litauen, Makedonia (FYROM), Moldova, Montenegro, Nederland, Norge, Russland, Serbia, Sverige, Tajikistan, Tyrkia, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan.
Kilde: IRU
Fra Statens vegvesen har vi mottatt melding om at fjellsikringsarbeidet i Austmannalitunnelen er ferdig. Det samme gjelder den midlertidige sikringen av portalen. Tunnelen forventes å åpne i ettermiddag. På grunn av de midlertidige sikringstiltakene, vil tunnelen få en høydebegrensning på 4,2 m, som de andre tunnelene på Haukeli. Etter permanent sikring, vil tunnelen få ordinær høyde igjen.
Les merLastebileiere er bekymret for hvordan de på nyåret skal greie å opprettholde ordinær transport av nedkjølte gasser, som naturgass, oksygen, nitrogen, og lignende. Grunnen er en ny forskrift fra Sjøfartsdirektoratet, som fra 1. januar 2010 gjør det forbudt å frakte tankbiler med nedkjølte gasser klasse 2 i ferger, dersom det er med flere enn 25 passasjerer. Spesielt på Vestlandet kan dette føre til store vanskeligheter. Og, ironisk nok: Mange av disse fergene går på ja nettopp naturgass!
Les merNorske lastebileiere er i ferd med å få nok! Hvordan skal de kunne tro på en rettferdig behandling fra myndighetene når hele 30 millioner kroner er ettergitt utenlandske bilister, som ikke gidder å betale bompenger.
Forbundsleder Per Madsen i Norges Lastebileier-Forbund vet hva han snakker om. Systemet med automatiske AutoPASS-stasjoner og etterskuddsvis betaling, gjør at det nærmest er fritt fram for utenlandske selskaper som vil jukse. De vet at sjansen for at de må stå til rette for jukset, er helt minimal.
Les merTyveri av diesel begynner å bli et omfattende problem. Mange av NLFs medlemmer har i den senere tid vært utsatt for dette. Vi oppfordrer alle om å rapportere mistenkelig aktivitet.
Les mer
Hengeren får skrens og knuser personbilen. Følgene av dårlige bremser er katastrofal. Denne gang er det heldigvis bare en test. Men situasjonen er reel nok. Veibanen er glatt, vogntoget må bråbremse og på hengeren er det gamle bremser uten antiblokkeringssystem (ABS). Fra 2005 er det påbudt med ABS bremser på hengere, men fortsatt møter du mange uten.
Artikkelen i bladet motor som det refereres til over, inneholder faktiske feil.
En fersk undersøkelse, foretatt av Norges Lastebileier-Forbund slår fast at NLFs medlemmer prioriterer anskaffelse av nytt og mer miljøvennlig bilmateriell. Det er fjerde år på rad at NLF foretar en undersøkelse blant medlemmene for å kartlegge alderen på bilparken. Resultatene er positive. De viser at ikke bare investerer lastebileierne i nytt materiell det er også de nyeste bilene som kjører mest.
Les mer