I alt ble det gjennomført vanlig storbilkontroll på ca 60 kjøretøyer denne dagen. Vegvesenet kontrollerte også kjøre- og hviletid. NLFs kontroll av lufttrykk i dekkene var frivillig og et tilbud som denne gangen bare gikk til norske kjøretøyer. Alle vi spurte, takket ja, og våre kontroller ble gjennomført parallelt med vegvesenets kontroller.

Har stor betydning
Riktig lufttrykk i dekkene har stor betydning for både økonomi og sikkerhet. Er trykket for lavt, gir det høyere drivstofforbruk og dermed mer forurensing. Et kjøretøy med dieselmotor slipper ut ca 2,7 kilo CO2 per liter forbrukt diesel. Og hvis man har 2 bar for lite trykk i dekkene på et 40 tonns vogntog, øker forbruket med 1,5 liter per 100 km. For høyt lufttrykk gjør at dekkene blir raskere slitt.

NLF ønsket å avdekke hvor mange som kjørte med for lavt trykk. Det finnes en mengde ulike dekkdimensjoner, som alle skal ha forskjellig trykk. Men de fleste skal være i området 7,5 – 8,5 bar. For å gjennomføre kontrollen raskt og enkelt, kontrollerte vi om trykket var over eller under 8 bar. I alt var ca 60 kjøretøyer gjennom storbilkontrollen denne dagen. Vi rakk å sjekke lufttrykket på til sammen 24 kjøretøyer, og mer enn 150 hjul ble kontrollert! I ett tilfelle førte vår måling til at ventilen begynte å lekke, og vi måtte få tak i en reserveventil og stoppet lekkasjen og fikk fylt på med trykkluft. Bare tre kjøretøyer hadde for lavt trykk, uten at det var kritisk lavt hos noen av dem.

Er bevisst
De bileierne og sjåførene vi snakket med, var bevisst på at riktig lufttrykk er viktig for å spare drivstoff og unngå ekstra dekkslitasje. Noen fortalte at de sjekker visuelt etter at de har lastet. Likevel ville faste rutiner for kontroll gi større sikkerhet for at et jevnt nivå. Vår anbefaling er kontroll en gang i måneden. Vi snakket også med noen av sjåførene. Disse mini-intervjuene kan leses i NLFs medlemsblad, BNT i august 2009.