NLF lanserer i disse dager en landsdekkende profileringskampanje basert på tre hovedelementer:

1) Øke kjennskapen til og kunnskapen om lastebilnæringen.

2) Synliggjøre lastebilnæringens omfattende trafikksikkerhets– og miljøarbeid.
3) Øke yrkesstoltheten til lastebileiere og lastebilsjåfører.

Knekke myter
Omdømmeundersøkelsen viser at Norges befolkning ikke vet nok om hva lastebilnæringen faktisk gjør og betyr for samfunnet, og at mange har feil oppfatninger om dette. Dermed skapes det myter.

Vi vil knekke disse mytene, og fortelle at lastebilnæringen er annerledes enn det mange tror.

Lastebilnæringen utfører en viktig samfunnsoppgave og har følgelig et betydelig ansvar. Vi jobber mye med trafikksikkerhet og miljø, og har i forbindelse med profileringskampanjen lagt stor vekt på intern opplæring og holdningsskapende arbeid.

Lastebileiere og -sjåfører har bred kompetanse. De er profesjonelle og får fortjent honnør for leveringsdyktighet og god service i omdømmeundersøkelsen. Lastebilyrket innebærer frihet og selvstendighet, og for mange er dette en livsstil.

Det var landsmøtet i Norges Lastebileier-Forbund som i 2008 vedtok å bruke et betydelig beløp i arbeidet for bedring av omdømmet til lastebilnæringen.

Vedlagt denne pressemeldingen følger informasjon omprofileringskampanjen.

Vi skal bedre omdømmet til lastebilnæringen – og vil gjerne fortelle hvordan vi har tenkt å gjøre det! Hvis dere ønsker å følge en lastebilsjåfør på jobb, kan vi ordne det også.

Ta kontakt med adm. direktør Olav Slaatsveen på telefon 90174308 eller e-postos@lastebil.nodersom dette virker interessant.