Leasing betyr på mange måter full bruksrett, mot å betale leie i avtalt leieperiode. Men leasingselskapene forventer at du tar ansvar for bilen du disponerer. Det innebærer at de ved tilbakelevering aksepterer normal slitasje fra bruk, men ofte ikke vil akseptere ekstrem slitasje eller skader, som skyldes manglende vedlikehold og ettersyn. Dersom kjøretøyet leveres tilbake i dårligere stand enn det som følger av denne veiledningen, kan det føre til at leasingtaker må betale for utbedringer.

Det kan være fornuftig å la ansatte sjåfører kjenne til guiden, slik at de forstår viktigheten av å holde kjøretøyet i orden.

Målet med guiden er at den, gjennom tydelige illustrasjoner og konkrete eksempler, skal gjøre det enkelt å unngå misforståelser og tvister ved tilbakelevering av kjøretøyet. For leasingkunden er det en fordel å vite på forhånd hva som er forventet standard ved tilbakelevering. Mener kunden at det er for mye, kan man enten forsøke å avtale noe annet eller vurdere å kjøpe i stedet.

Husk at veiledningen ikke er bindende. Leasingavtalen eller annen avtale går foran veiledningen. Det er også viktig at man ved inngåelse av avtale om levering av ny bil, mot innlevering av gammel leasingbil, skriftlig er enig om at leasingbilen leveres i godkjent stand, og at det ikke skal betales for slitasje og skade som var på det tidspunktet da avtalen ble inngått.

I de tilfeller hvor du ikke leaser en ny bil, men en som er brukt, er det viktig å ta bilder for å dokumentere standen. Da kan det også være hensiktsmessig å skrive i avtalen at kjøretøyet har en skade, slitasje osv., som etter veiledningen normalt fører til erstatningsplikt.

Les guidenher