"Det er påvist at det i deler av vegsektoren er et betydelig omfang av useriøsitet og ulovligheter, samtidig som innslaget av utenlandske aktører i deler av sektoren har økt. Regjeringen vil sammen med partene i arbeidslivet kartlegge arbeidsforholdene innen vegsektoren. Målet er å samarbeide om et bransjeprogram for de deler av vegsektoren/transportnæringen hvor det kan være behov for tiltak for å fremme seriøsitet og gode arbeidsforhold." heter det i regjeringens
Handlingsplan 3 for et anstendig og seriøst arbeidsliv og mot sosial dumping.
Det omtalte samarbeidet om et bransjeprogram er allerede i gang. I februar var NLF og Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) i
møte med Arbeiderpartiets stortingsgruppe, for å forklare problematikken rundt sosial dumping i transportnæringen. I mars var en rekke arbeidslivsorganisasjoner på møte i Arbeidsdepartementet. NLF deltok også, og spilte inn viktige temaer som det trengs mer kunnskap om: Hva er for eksempel omfanget av lovlig og ulovlig kabotasje i Norge, og hvem står bak denne type transport?
NLF har etterlyst handling fra regjeringen med tanke på utfordringene knyttet til sosial dumping i godstransportnæringen. I mars sendte NLF et brev til regjeringen med
krav om et klart standpunkt mot ytterligere frislipp i kabotasjeregelverket. Når regjeringen nå legger frem sin tredje handlingsplan mot sosial dumping, er det positivt at godstransportnæringen er nevnt i et eget punkt. Punktet har imidlertid en ordlyd som tar forbehold. Handlingsplanen inneholder lite forpliktelse til handling, når det er nettopp handling som trengs!
Les også:
NLF vil ha fokus på transportbransjen i ny handlingsplan