Forslaget fra EU-kommisjonen ble nylig lagt frem i Brussel. For å øke sikkerheten på veien og samtidig minske drivstofforbruk og utslipp, må tillatt lengde og vekt økes. Aerodynamiske tiltak og kollisjonssikring krever plass, og dette skal ikke gå ut over lasteevnen. Forslaget inneholder også en formell tilllatelse til at modulvogntog skal få krysse grenser mellom to land som begge tillater modulvogntog, og en permanent tillatelse av 45 fots skipscontainere.

Forslaget er forventet å skape reaksjoner fordi dette vil påvirke den harde konkurransen på veitransportmarkedet. Direktør for Nordic Logistics Association (NLA), Søren Hyldstrup Larsen, er likevel positiv.
– Kommisjonen har fremlagt en rekke bakenforliggende hensyn til klima og sikkerhetm som få kan være uenige om. Vi tillater oss å være optimistiske, men vet godt at mange interesser kan komme i veien for gjennomslag, sier han.

En viktig del av forslaget tar for seg en harmonisering av av kontroll og håndhevelse for å forhindre konkurransevridning. Herunder kommer et forslag om at transportkjøper er medansvarlig dersom det er en forskjell mellom faktisk vekt og vekt angitt i dokumentene.
– NLA hilser dette velkommen. Det er viktig at ansvaret for overvekt pålegges alle som kan være ansvarlige for hva for eksempel en container veier, understreker Søren Hyldstrup Larsen.
– NLA vil arbeide konstruktivt sammen med nasjonale og europiske myndigheter for å sikre at forslaget kan vedtas hurtigt og at det vil gjøre en reel forskjell.

For at forslaget skal gå gjennom må det vedtas av EU-parlamentet og medlemslandene. EU-kommisjonen regner med at de nye vogntogene vil være på veien i løpet av årene 2018–2020.