Fordi behovet er så stort, og standarden på eksisterende døgnhvileplasser er så ujevn og lite tilfredsstillende, hadde NLF dette som hovedfokus da vi kommenterte Nasjonal transportplan for 20142023. Det viser seg at våre kommentarer har nådd frem. Det er svært gledelig at Transport- og kommunikasjonskomiteen skriver at det bør være 80 døgnhvileplasser på plass i løpet av 10-årsperioden til NTP, sier administrerende direktør Geir A. Mo, og legger til:
Når komiteen skriver "bør" forutsetter vi at regjeringen leser det som "skal" og sørger for at dette kommer på plass!
Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget har behandlet høringssvarene som har blitt avgitt til NTP. På grunnlag av dette har de kommet med en innstilling som skal behandles i Stortinget mandag 18. juni. Opprinnelig var det planlagt å bygge 35 nye døgnhvileplasser i løpet av perioden 20142023, slik at det til sammen ville bli 50 stykker langs norske veier. Nå er dette tallet oppjustert med 30 plasser.
Dette skriver Transport- og kommunikasjonskomiteen i sin innstilling:
"Komiteen peker på at det er behov for ca. 80 døgnhvileplasser. Det finnes 15 plasser i dag, men disse må oppgraderes. Planforslaget omfatter 35 nye plasser i løpet av 10 år. Komiteen peker på at totalbehovet på 80 plasser med moderne bekvemmeligheter bør være på plass i løpet av 10-årsperioden."
At komiteen i tillegg påpeker at de eksisterende 15 plassene må oppgraderes, gjør saken enda bedre. NLF har hele tiden vært av den oppfatning at de såkalte godkjente plassene som Statens vegvesen henviser til i dag, ikke holder en tilfredsstillende standard, avslutter Geir A. Mo.
Les mer om saken i neste utgave av NLF-magasinet, som kommer i begynnelsen av juli.
Klikk her for å lese mer om NLFs høringssvar.
Klikk her for å lese innstillingen til NTP på Stortingets nettsider.