Når en utenlandsk sjåfør med dårlige lønns- og arbeidsforhold, i en lastebil som truer trafikksikkerheten, befinner seg på norske veier, så er det fordi noen har bestilt denne transporten. Selv om vareierne benytter seg av meglere eller andre formidlere av transporttjenester, har de et medansvar for hvordan transporten foregår. Det kan ikke være sånn at vareier kan sette fra seg varene på rampa og snu seg bort fra hvordan det blir håndtert derfra, sier administrerende direktør Geir A. Mo.
Glatt vinterføre som setter strenge trafikksikkerhetsmessige krav til tunge kjøretøy på norske veier, har gitt nok en runde med eksempler på utenlandske vogntog som ikke er skodd for forholdene den siste tiden. På blankslitte sommerdekk, uten kjettinger eller med dårlig/usikret last er historier hentet fra den siste tids overskrifter i media.
I forbindelse med disse historiene melder også spørsmålet seg, om hvem som faktisk har ansvaret for at transporter på norske veier foregår på forsvarlig vis. Både med tanke på trafikksikkerheten generelt, men også med tanke på sjåførene som blir sendt på oppdrag til Norge uten å vite hva som møter dem av regelverk eller trafikale forhold.
I går gikk Statens vegvesen ut i NRK Sogn og Fjordane og ba bedriftene som sender varene sine med utenlandske lastebiler om å bry seg mer.
Om en utenlandsk sjåfør er pressa til å kjøre med overlast, med dårlige dekk og i stor fart fordi det alltid er travelt, så får en usikre veier, uttalte Jan Tore Odd, direktør for trafikant og kjøretøyavdelinga i SVV region Vest,
til NRK Sogn og Fjordane.
Geir A. Mo ble også intervjuet i saken og understreket NLFs syn på vareiers medansvar.
De får i alt for stor grad anledning til å trekke på skuldrene og skylde på et eller annet utenlands meglerforetak eller andre ting. Sånn kan vi ikke ha det, sa Mo til NRK.
Les også:
Transportkjøper er medansvarlig!
NLF vil ha etisk bransjestandard