Totalprisen på herligheten er 7,8 millioner. Den utvidende toalettkapasiteten betyr at det blir mindre kø på de fire toalettene som er i dag er beregnet på tungbilsjåførene, skriver NRK.

Do-kø
Slik situasjonen er nå blir det ofte kø på de fire innleide toalettene som finnes i dag. Prosjektleder Kjell Pettersen i Statsbygg hevder at prisen er akseptabelt.

– Vi har hatt det ute på anbud og fått inn flere anbud som ligger ganske likt i pris. Vi er sikker på at prisen er korrekt, sier han til NRK.

Hvert døgn kommer det inn cirka 2.200 vogntog til Norge over Svinesund, og det nye anlegget tar ifølge Pettersen høyde for ytterligere 300.

Solide saker
Prosjektlederen lover at det blir meget solide avlukker, med lite løse gjenstander og som er beregnet på røff bruk.

– Det er lagt fokus på at det skal være slitesterkt, slik at bygget medfører mindre vedlikeholdskostnader senere, sier han til statskanalen.

Det blir også enkelt å vaske, både innvendig og utvendig. En kjapp runde med høytrykksspyleren er alt som skal til, skal vi tro Pettersen.

Dyrt?
De sju båsene utgjør i alt 32 kvadratmeter. Selv om prosjektlederen hevder at prisen er riktig, så er det et faktum at prisen blir 700.000 per avlukke, eller nesten 250.000 kroner per kvadratmeter.

For å sette dette i litt perspektiv kan du ifølge en annonse på nettstedet Finn kjøpe en to-roms leilighet på 49 kvadratmeter på Frogner i Oslo til 3.3 millioner, eller drøyt 67.000 per kvadratmeter. For 17,2 millioner får du kjøpt et «krypinn» på 149 kvadratmeter på Oslos nye «paradis» Tjuvholmen. Omregnet blir prisen per kvadratmeter her 122.000 kroner.  Det er under det halve av kvadratmeterprisen av doene på Svinesund.

Kostnadene på grensestasjonen skal deles mellom politiet, veg- og tollvesenet.