På NLFs landsmøte i Oslo fortalte Ketil Solvik-Olsen at innføring av bombrikke blir sendt på høring i dag.

- Regjeringen vil innføre krav om obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy. Dette er en del av en større bompengereform som også forsterker regjeringens satsing for tryggere og ryddinge forhold innen vegtransport. Vi bidrar til konkurranse på mer like vilkår mellom norsk og utenlandsk transportnæring, sier Solvik-Olsen.

Høringsfristen er 4. september.

Les pressemelding fra departementet her

Målet er at en obligatorisk bombrikke skal være innført fra 1. januar 2015.

STILNET: Først kom applaus og begeistring. Etter at innholdet i bombrikke-løsningen ble kjent stilnet det raskt i salen. STILNET: Først kom applaus og begeistring. Etter at innholdet i bombrikke-løsningen ble kjent stilnet det raskt i salen.

Et slag
NLF har ventet på lenge på dette, helt siden 2008. Så langt tyder det at det kommer en brikke som ikke innebærer garanti for betaling.

– Du skal få høringssvaret fra oss nå. Dette holder ikke, tordnet administrerende direktør Geir A. Mo i NLF fra talerstolen foran organisasjonens fremste tillitsvalgte fra hele Norge.

– Uten en forhåndsbetalt løsning eller garanti på annen måte kan dere bare fortsette å sende regning på regning til Polen og Litauen. Brikken må på plass, men da må det være sikkerhet for betaling av bøter og bommer, slo en skuffet Mo fast.

Forsnakkelse?
Det innebærer at det Solvik-Olsen uttrykte overfor NRK Kveldsnytt sist helg, ikke lenger stemmer. Der lovde han at en forhåndsbetalt bombrikke skulle innføres, og at alle juridiske og praktiske floker var fikset. En dobbeltfeil, med andre ord.

Innslaget på NRK kan du se her.

– Det stemmer at forhåndsbetalt bombrikke ikke er med i dette høringsutkastet. Vi fant ikke gode nok formuleringer til det i utkastet, sier Solvik-Olsen.

Han lover likevel at betalingsgarantier skal komme, og at alle, både norske og utenlandske, må følge samme regelverk. Han vet likevel ikke når dette er på plass.
Det er jo nettopp akkurat det NLF har bedt om i en årrekke.

- En stor nyhet for næringen, uttrykte Geir A. Mo etter kveldsnyttinnslaget. Den gleden er nok vesentlig mindre nå.

Vinterførerkort
Mye tyder også på at det blir innført krav om vinterførerkort.

– Vi har snakket med våre europeiske kolleger og de synes også dette er en gode idé, sier Solvik-Olsen

– I prinsippet kunne vi innført dette på dagen, men vi ønsker å få innført et felles regelverk sammen med andre land som også har behov for dette først, forteller statsråden.