Dermed er det liten tvil om at et vesentlig flertall på Stortinget ser ut til å være enige med NLFs forslag om et Transportpoliti.

Registreringsmekanismer

Under forslaget til bransjeprogram anbefales det et oppdragsregister, og dermed rask innsikt til ulovlig kabotasje. Med dette følger også bedre muligheter i kampen mot sosial dumping.  Fra talerstolen blir det omtalt som internasjonalt «røddige arbeidsvilkår». Essensen er et forslag om samarbeide mellom etatene, som for eksempel politiet, toll/avgift- og skattevesenet.

Flertall for samvirke

Transportkomiteens leder på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H) har tidligere sterkt støttet NLFs forslag om et Transportpoliti.

– Navnet spiller ingen rolle for oss. Det viktige er å etablere en organ med påtalekompetanse som har makt og myndighet til å gjennomføre kontroller, sanksjonere og innkreve samtidig. Da slipper vi forsinkelser i prosessen slik vi hittil har sett som følge av at etatene ikke snakker tilstrekkelig sammen og at den ene etaten ikke har kapasitet og ressurser til å følge opp det den andre vedtar, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

– Det viktige for godstransporten er at de forskjellige etatene som er involvert kan samarbeide nært og lokalt på kontrollplassene - og dermed reagere raskt. Vi vet at Arbeiderpartiet har sett dette behovet lenge. At de nå tar til orde for konkrete løsninger er vi svært positive til, sier Mo. 

Les mer om blålys her: