Forbundsstyret i NLF har reagert kraftig på at man ved å søke om ett ekstra løyve også måtte fornye og betale gebyr for alle tidligere utstedte løyver. Departementet er enige, snur på hælen og gjør retrett.

De transportører som allerede er rammet av overgangsordningen vil få tilbakeført for mye innbetalte gebyrer.

Jan-Terje Mentzoni. Jan-Terje Mentzoni.

Unødvendig og dyrt
I et brev til NLF skriver departementet at de har vurdert dette nøye og kommet til at det vil være en unødvendig økonomisk belastning for løyvehaverne.

– Mange lastebileiere og forbundsstyret i NLF har reagert kraftig på de økonomiske konsekvensene av at alle løyver måtte fornyes og betales for. Vi er derfor veldig glad for at departementet reagerer og snur så raskt, sier viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i NLF.

Forenkler
I praksis betyr dette at når en transportør trenger nye eller flere nasjonale/internasjonale tillatelser, vil vedkommende få utstedt et nytt fellesskapsløyve (grunnløyve) og det antall attesterte kopier han har behov for. Disse papirene vil få en gyldighet på ti år.

Dersom det er behov for ytterligere løyver/tillatelser i denne tiårs perioden vil de få attesterte kopier av fellesskapsløyvet som vil ha varighet lik dette.

Gebyr vil bli avkrevd for bare de nye tillatelsene.

.

LES BREVET FRA DEPARTEMENTET HER