Bare i Halland, som er litt større enn Østfold fylke i areal, var det 508 dieseltyverier i fjor.

Ti hver uke
Om svenskene er mer påpasselige til å politianmelde slik kriminalitet er ikke slått fast, men omfanget er uansett enormt.

– Det er jo nesten ti dieseltyveri hver eneste uke, hele året, sier en oppgitt Lars Runesson, regionsjef for Sveriges Åkeriföretag (SÅ) i Halland.

– Nå trenger vi en rekke forebyggende tiltak og her bør forsikringsselskap, næringen og andre aktører samarbeide langt bedre, mener han.

LES OGSÅ: ANMELD DIESELTYVERI PÅ NETT

DNA-diesel
Flere land har ulik farge på dieselen avhengig av både avgiftsnivå og bruksområde. Runesson mener det er på tide å gå ett skritt lenger.

Lars Runesson. Foto: SÅ Lars Runesson. Foto: SÅ

– Vi bør fargesette drivstoffet slik at det kan etterprøves med en DNA-test. Da vil det lettere vises at den er stjålet.

– På den måten kan dieselen testes fra tank, men også andre steder på trekkvognen. Dette må til for å få dem som kjøper stjålet drivstoff til å slutte, sier han.

Regionsjef Runesson peker også på at straffen for dieseltyveri nærmest ubetydelig og at politiets oppklaringsprosent er svært lav.

Kristisk for økonomien
Tapt drivstoff fører også ofte med seg reparasjonskostnader. I tillegg til at kjærkommen kjøretid går tapt.

– Vi gjenomfører hvert år et transportundersøkelse. Der svarer 45 prosent av våre medlemsbedrifter at tyveri og andre uforutsette utgifter gir store økonomiske konsekvenser. Det for en næring som allerede er presset og sliter med svak økonomi, forteller han.

SÅ har over lang tid jobbet for å få en sunnere transportnæring, blant annet gjennom prosjektet Fair Transport.

– Vi må nok ta ytterligere initiativ for å forebygge dieseltyveri og se hva andre har gjort for å lykkes, sier regionsjef Lars Runesson.