Hopp til innhold
God asfalt senker forbruket
Enlarged image

SVENSK UNDERSØKELSE: God asfalt og gode veier senker forbruket og øker sikkerheten uten at farten stiger. Foto: Volvo 

God asfalt senker forbruket

En svensk undersøkelse med tømmerbiler viser at forholdet mellom god og dårlig vei kan variere drivstoff-forbruket med opp til 70 prosent.

Den største variasjonen fremkommer når tømmerbilene kommer fra grusvei til nyasfaltert bred vei. Det overrasker ingen at forbruket blir høyt på en krokete skogsvei. Derimot er det interessant å merke seg at forbruket øker med mellom 25 – 40 prosent når bilene kjører på god eller dårlig asfalt!

God vei er miljøvennlig

Det er ikke bare asfaltkvaliteten som teller, selv om denne også har mye å si for kjøringen. Dårlig asfalt og smale veier minsker naturligvis flyten. Dette viser de ”sorte boksene” som ble montert i fire ordinære tømmerbiler. Hvis plassen er begrenset av bredden på veien bremses det oftere, med gasspådrag som følge. Det samme gjelder før sving og i sving. Bremsene brukes hyppigere og dermed også gasspådraget. Der veien er bred og asfalten god ruller bilene på en helt annen måte.

 CO2 og drivstoffkostnader

Det er altså store kostnader å spare både for miljøet og i drivstoff samt slitasje på bilene. God vei er lønnsomt for sammfunnet. I den svenske testen ble sjåførene også undervist i supermiljømessig kjøring. Testsjåførene varierte med +/- 15 prosent på de samme strekningene. Resultatet etter kurset ble en umiddelbar spare-effekt på 10 prosent drivstoff. Selv etter et halvt år senere kjørte sjåførene med en besparelse på mellom 3 – 5 prosent. Sammenlagt kjørte testbilene 720 000 kilometer i testperioden.

Undersøkelsen er foretatt av blant annet SkogForsk, Scania og Volvo. Målsettingen var å spare 5 prosent drivstoff.