Et hundretalls papir og web-aviser, tv- og radiokanaler forteller lesere, lyttere og publikum om at NLF støtter minstelønnskravene.

– Norges Lastebileier-forbund er en moderne nærings- og arbeidsgiverorganisasjon, sier administrerende direktør, Geir A. Mo. Det kan derfor ikke være uventet at vi støtter kravene. Kampen mot sosial dumping gjelder dessuten over hele Europa, sier han videre.

Anstendige arbeidsvilkår
Tyskland har innført minstelønn. Nå følger Frankrike etter, og flere land vil følge.

I januar 2015 foreslo Tariffnemda forslag om ny om minstelønn og minstesatser for diett innen lastebilnæringen. Lastebilsjåfører skal minst ha en lønn per time på kroner 156,57, og ved transportoppdrag med planlagt overnatting, skal diett utbetales i henhold til det norske myndigheter til enhver tid godkjenner som skattefri diett. Diett skal heller ikke inngå som en del av den ordinære lønnen.

 Kampen mot sosial dumping
– For oss handler dette om like konkurransevilkår og anstendighet. Dette bør også gjelde for transportkjøperne. I Finland pålegger de transportkjøper å foreta en vurdering av om prisen som tilbys er realistisk i forhold til å dekke kostnadene ved oppdraget. Vi ser mange stygge eksempler på uryddige arbeidsbetingelser. Leveforholdene blant sjåførene er uanstendige for mange av de sjåførene fra Øst-Europa som jobber i Norge. Vi kan ikke ha det sånn, sier Mo. Men, det er like viktig å holde det ryddig i eget hus også, avslutter han.

Les også:

Minstelønn i Frankrike

NLF krever minstelønn