Selskapet som ble lansert av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tirsdag får ansvaret for større vegprosjekter over lengre strekninger.

130 milliarder
Selskapet får 130 milliarder kroner å rutte med over 20 år, altså 6,5 milliarder kroner per år. Til sammenligning kan det nevnes at årets samferdselsbudsjett er på drøyt 50 milliarder kroner.

Samferdselsdepartementet skal være eier av selskapet. Det får et eget styre, men hvordan selskapet skal administreres og ledes er ikke kjent.
Det nye statsselskapet skal være i drift fra 1. januar 2016.

Fra lanseringen tirsdag. Foto: Tore Bendiksen Fra lanseringen tirsdag. Foto: Tore Bendiksen

Alle fire
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), leder av transportkomiteen Linda Hofstad Helleland (H), samferdselspolitisk talsperson Hans Fredrik Grøvan (KrF) og samferdselspolitisk talsperson Abid Q. Raja (V) deltok på lanseringen. Nå varsler kvartetten mer helhetlige utbygginger, og ikke en rekke kostbare småprosjekter slik det har vært mye av.

– Vi etablerer en helt ny standard i norsk vegutbygging. Vi skal få mer igjen for pengene, sier Hofstad Helleland.

– Det har alltid vært mye prat om hvor mye penger vi bruker til vegbygging, ikke hvordan pengene blir brukt. Ikke før nå, sier Solvik-Olsen.
– Vi trenger helhetlig utbygging, ikke stykkevis og delt, legger han til.

Etteslepet av vedlikehold av eksisterende veger blir prioritert opp ytterligere. I tillegg blir det styrking av samarbeidet mellom private og det offentlige, i så kalte OPS-prosjekter.

Kutter antall bomselskaper
Regjeringen har også en ambisjon om å redusere antall bomselskaper kraftig. Tidligere har det vært et uttalt mål om at dette skal kuttes fra dagens 80 til 3. Hensikten er å kutte i byråkrati og administrasjon, og oppnå lavere bomsatser eller raskere nedbetaling av vegene.
Hva som skjer med dette henger fortsatt i luften, da dette ikke var noe tema under lanseringen av Vegselskapet.

– Vi arbeider med dette nå, og kommer tilbake om hva som skal skje senere, sier statsråden.

Sju prosjekter
I førsteomgang er det sju konkrete vegprosjekter som går inn i Vegselskapet. Det er En strekning på E39, en på E39/E18, en på E18 og fire på E6.

Dette er:

  • E39 Lyngdal - Ålgård
  • E18/E39 Kristiansand - Lyngdal
  • E18 Langangen - Grimstad
  • E6 Kolomoen - Moelv
  • E6 Moelv - Ensby
  • E6 Ulsberg - Melhus
  • E6 Ranheim - Åsen