La oss si det med en gang: Selv om utseendet er friskt, er det ikke varebilens motor og drivverk som imponerer. En elmotor på 100 hk og rekkevidde på i overkant av 250 km er slett ikke revolusjonerende i dagens Tesla-fargede bilverden. Det som derimot løfter øyenbrynene en smule er hvordan Mercedes ser for seg morgendagens vareleveranse.

En kan trygt kalle dette designet minimalistisk. Foto: Jan Harry Svendsen En kan trygt kalle dette designet minimalistisk. Foto: Jan Harry Svendsen

Drone for kronglete leveranser

Varebilen er en rullende datamaskin stappfull av avanserte algoritmer og elektronikk som styrer alt fra varesortering, ordregjenkjennelse, planlegging av leveranseruter, samt innlasting og utlasting. Og kanskje mest interessant - en drone på taket som tar seg av de mer kronglete leveransene. Den krever ingen fjernstyring og løser oppdraget helt selv. Når den er ferdig, kobler den seg på taket igjen og sjåføren kan kjøre videre til neste oppdrag.

Eksisterende løsninger i ny helhetlig innpakning

Som vanlig er dette et godt stykke unna det vi faktisk kommer til å se når neste generasjon Sprinter dukker opp, men det er likevel et spennende konseptstudie, som tross alt bare benytter seg av løsninger som finnes tilgjengelig på markedet i dag. Det er slett ikke umulig at vi kommer til å se lignende varebil/drone-kombinasjoner i fremtiden.

Bilen styres med joysticken til venstre for føreren. Foto: Jan Harry Svendsen Bilen styres med joysticken til venstre for føreren. Foto: Jan Harry Svendsen