De oppgitte spesifikasjonene er ellers identiske med Nikola One: Den har en hybrid-drivlinje bestående av et brenselcelle-aggregat som produserer strøm fra hydrogen som fylles på tanken. Strømmen lagres også i en batteripakke. De elektriske motorene yter 1000 hestekrefter og 2700 Newtonmeter, og lastebilen skal kunne ha en rekkevidde på mellom 1300 og 1900 kilometer.

Interiøret i Nikola Two er preget av touch-skjermer og langt mer luft enn vi er vant med i tradisjonelle lastebiler. Foto: Nikola Motor Interiøret i Nikola Two er preget av touch-skjermer og langt mer luft enn vi er vant med i tradisjonelle lastebiler. Foto: Nikola Motor

Den kortere lengden kan gjøre det enklere å få Nikola Two godkjent til bruk på norske veier. Foto: Nikola Motor Den kortere lengden kan gjøre det enklere å få Nikola Two godkjent til bruk på norske veier. Foto: Nikola Motor

Lettere enn dieseldrevne lastebiler

Under avdukingsseremonien av Nikola One avslørte firmaets grunnlegger Trevor Milton også at Nikola-lastebilene vil ha lavere vekt enn sine fossile konkurrenter, takket være eliminasjon av tunge komponenter som rensesystemer og drivaksler.

I skrivende stund er det reservert fem Nikola-lastebiler i Norge. Den første tilfalt Tine, den andre Tenden Transport. Deretter bestilte VT Gruppen liksågreit to stykker, og nå følger altså Per E. Kristiansen opp med en reservasjon på Nikola Two.

Les også:  Nikola One avduket - holder den løftene?

Under kan du se avdukingen av Nikola One: