Opel Vivaro har siden starten vært nært knyttet til varebilene Nissan Primastar og Renault Trafic. Teknisk sett er bilene nærmest identiske, men de har enkelte designmessige forskjeller. Når Opel lanserte den nye Vivaro som 2015-modell fortsatte samarbeidet. Derfor finner vi flere deler som er merket Renault i ”vår” Opel. 

Funksjonell

Kanskje er det den franske innflytelsen og den japanske snusfornuften som er med på å gjøre Vivaro til den vellykkede varebilen den er. For det er fint lite å sette fingeren på. Krabber vi først inn bak rattet finner vi en førerplass som er oversiktlig og som har god ergonomi. Førersetet har justerbar korsryggstøtte og midtarmlene – i tillegg til de vante justeringene. Vel på plass minner kjørestillingen mer om det man finner i en personbil enn hva man forventer av en varebil.

De smarte løsningene er også på plass. Med et håndgrep kan du legge ned ryggputen ytterst til venstre på sittebenken. Et bord dukker opp – og en ekstra koppholder.

Vivaro deler til en stor del interiør med Renault Trafic. Førermiljøet er oversiktlig og velfungerende. Foto: Jan Harry Svendsen Vivaro deler til en stor del interiør med Renault Trafic. Førermiljøet er oversiktlig og velfungerende. Foto: Jan Harry Svendsen

God komfort

Ute på veien fortsetter Vivaro oppvisningen. Den kjører godt og komforten er formidabel. Ikke minst skyldes det god fjæringskomfort og et svært behagelig innvendig støybilde. Bare på svært grov asfalt, og når du kjører på motorvei, blir dekk- og vindstøyen påtakelig.

Ingen skal noensinne forsøke å gi inntrykk av at en varebil er sportslig, men sannheten er at Vivaro oppfører seg både nøytralt og forutsigbart når svingene kommer tett.

Antisladd er standard, og den har også tilhengerstabilisering. Men der stopper det dessverre også. Sammenliknet med Volkswagen Transporter havner Opel Vivaro i en førerassistert bakevje. Hvor er for eksempel blindsoneassistenten og nødbremseassistenten, som vi finner på folkevogna?

Bakdørene er delt. Som standard kommer Vivaro med skyvedør på høyre side. Skyvedør på venstre side kan leveres mot et pristillegg på 3500 kroner.  Foto: Jan Harry Svendsen Bakdørene er delt. Som standard kommer Vivaro med skyvedør på høyre side. Skyvedør på venstre side kan leveres mot et pristillegg på 3500 kroner. Foto: Jan Harry Svendsen

To turboladere

Motoren i testbilen er en dieselmotor med biturbo. Blant de første som satte konseptet i serieproduksjon var italienske Maserati med modellen som så treffende het nettopp Biturbo. Like sportslig avstemt er ikke de to turboladerne i Vivaro, men de er like fullt en nødvendighet. Slagvolumet på den firesylindrede dieselmotoren er ikke på mer enn 1,6 liter – og turboladerne sørger for at den lille motoren blir en kraftpakke. Derfor kan Opel vise til en effekt på 120 hk, mens det maksimale dreiemomentet på 320 newtonmeter står klart fra 1500 omdreininger i minuttet. Det gir lavt forbruk, god kjørbarhet og totalt sett gode ytelser.

Lasteluke i veggen

Åpner vi de todelte bakdørene finner vi et lasterom med flatt gulv. Varerommet har et volum på 5,2 kubikkmeter og den maksimale gulvlengden er 2537 millimeter, mens bredden mellom hjulhusene er 1268 millimeter. En gjennomlastningsluke i skilleveggen er på plass. Dermed har man mulighet for å frakte gjenstander som er 4,15 meter lange ved å stikke de gjennom luken og frem til fotbrønnen på passasjersiden.

OPEL VIVARO

Motor: 2,3-liters firesylindret rekkemotor. 2,3 liter, biturbo.

Effekt: 120 hk ved 3500 o/min.

Moment: 320 Nm ved 1500 o/min.

Drivverk: Forhjulsdrift, manuell 6-trinns girkasse.

Forbruk: 0,57 l/mil (blandet)

Egenvekt: 1585 kg

Maks lastevolum: 5,2 m3

Pris fra: 314.900,- (Testbil: 329.900,-)