- Vi er nødt til å prioritere grov vold, grove sedelighetsforbrytelser og organisert kriminalitet. Konsekvensen blir at noe må ligge, sier Gunnar Fløystad, påtaleansvarlig ved Vest politidistrikt til NRK Dagsnytt.

På grunn av denne prioriteringen, er vinningskriminalitet uten personskade bortimot risikofritt.

Willy Padøy (t.v.) er en av mange lastebileiere som stadig opplever dieseltyveri. Her med administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. Foto: Privat Willy Padøy (t.v.) er en av mange lastebileiere som stadig opplever dieseltyveri. Her med administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. Foto: Privat

Dieseltyveri er organisert kriminalitet 

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo, er ikke enig i verken prioriteringen eller klassifiseringen av dieseltyveri som vinningskriminalitet.

- Det er helt åpenbart at det står organiserte nettverk bak. Derfor burde politiet behandle sakene som det de faktisk er, nemlig organisert kriminalitet, sier han.

- Vi har også nylig utført en undersøkelse sammen med forsikringsselskapet If som viser at lovbruddene mot transportnæringen blir grovere. De kriminelle skyr stadig færre midler, legger Mo til.

Les NRKs nettsak om dieseltyveri her