Nikola Tesla har nærmest blitt en mytisk figur i energisammenheng. Den kroatisk-fødte oppfinneren som flyttet til USA og brakte vekselstrøm til de tusen hjem har også vært knyttet til en rekke grensesprengende konsepter. Han står blant annet bak induksjonsmotoren som benyttes i utallige batteridrevne biler i dag, deriblant Toyota Prius. 

Derfor er det ikke så rart at elbil-gründeren Elon Musk valgte akkurat hans etternavn da han sveivet i gang Tesla-eventyret og satte bilverdenen på hodet (i alle fall i Norge). Nå ønsker et annet selskap å gjenskape denne suksessen på lastebilfronten. Navnet? Ikke Tesla - men Nikola.

Nikola One kan trekke opptil 30 000 kilo i nyttelast. Foto: Nikola Motors Nikola One kan trekke opptil 30 000 kilo i nyttelast. Foto: Nikola Motors

Tar imot forhåndsbestillinger

Historien høres ikke bare litt kjent ut. Et kobbel av vitenskapsmenn og ingeniører har stimlet seg sammen under en fane, ledet av en visjonær gründer. Ikke Elon Musk denne gangen, men Trevor Milton. Han har tidligere slått seg opp som utvikler av naturgass-systemer til bruk på tyngre kjøretøy, en erfaring han også viderefører i konseptet Nikola One.

Eller, konsept og konsept - etter tre års hemmelig utvikling hevder nå Nikola Motors at lastebilen er klar for produksjon, og tar nå imot forhåndsbestillinger med depositum i kjent Tesla-stil. Hvor mange som allerede har lagt ned 1500 dollar i depositum, er uvisst. Men selskapet lokker med gratis drivstoff(!) til de første 5 000 kundene.

Førerhytten skal tilby gode plassforhold. Foto: Nikola Motors Førerhytten skal tilby gode plassforhold. Foto: Nikola Motors

Turbinmotor lader batteriene

Drivstoff, spør du? Men lastebilen er jo elektrisk! Holder det ikke å plugge i kontakten? Svaret er nei. For her er nemlig Nikola Ones store trumfkort: Den trenger ikke å lades i det hele tatt. Batteriene holdes operative underveis takket være en turbinmotor som kontinuerlig forer systemet med elektrisitet. Dette gir lastebilen en teoretisk rekkevidde på hele 1 900 kilometer, før turbinmotorens tanker må etterfylles. Dette kan gjøres med enten naturgass, diesel eller bensin. Velges førstnevnte, kan lastebilen regnes som et nullutslippskjøretøy.

Ellers er det bare gode nyheter over hele linja: En skreddersydd ramme med batterier og andre komponenter under rammehøyde sikrer optimalt tyngdepunkt og lav vekt. De elektriske motorene sender kreftene til samtlige seks hjul, og tilbyr Torque Vectoring som gir maks feste til enhver tid. Total effekt er 2 000 hk og 5 000 Nm, noe som sikrer en lynrask akselerasjon med full last fra 0-100 på 30 sekunder. Omtrent dobbelt så kvikt som dagens 700-hesters vogntog.

Tesla har allerede vist hvilke fordeler elektrifisering og digitalisering kan gi, både for føreren, kjøreopplevelsen og for service og vedlikehold. Foto: Nikola Motors Tesla har allerede vist hvilke fordeler elektrifisering og digitalisering kan gi, både for føreren, kjøreopplevelsen og for service og vedlikehold. Foto: Nikola Motors

Konkurransedyktig uten subsidier

Prisen? 375 000 dollar, eller like i overkant av 3 millioner kroner. Med (forhåpentligvis) fravær av ytterligere avgifter i Norge, og med et langt lavere vedlikeholds- og driftsbudsjett i forhold til konvensjonelle lastebiler, kan det fort bli et regnestykke som gir bedriften en langt sunnere bunnlinje. Og så skader det heller ikke at Nikola One også har utseendet med seg.

Med et futuristisk og utpreget amerikansk design vil en Nikola One skille seg godt ut på norske veger. Foto: Nikola Motors Med et futuristisk og utpreget amerikansk design vil en Nikola One skille seg godt ut på norske veger. Foto: Nikola Motors