Det hele begynte en helg i fjor høst, da en svensk sjåfør ved Røros Container & Miljø parkerte lastebilen i Eskilstuna etter endt oppdrag. Han skulle i barnedåp og lot bilen stå på en parkeringsplass gjennom helgen. Da han kom tilbake oppdaget han at tyver hadde vært på ferde: 300 liter diesel var borte fra tanken. Tilbake sto en slange brukt som hevert og en hel masse dieselsøl utover parkeringsplassen.
Sjåføren anmeldte tyveriet og gjorde etatene oppmerksom på sølet som blant annet hadde rent ned i en kum like ved lastebilen. Brannvesen ble tilkalt og området ble sanert. En kjedelig sak som dessverre er altfor vanlig blant transportører både i Norge og Sverige.
Sendte gebyr og avslo klage
Noen uker gikk og tyveriet var mer eller mindre glemt da det plutselig landet et brev i postkassen til Røros Container & Miljø. Daglig leder og NLF-veteran John Tamnes ble mildt sagt forundret da han så hva det inneholdt:
- Vi mottok et gebyr på 5 460 kroner for dieselsølet fra miljø- og redningstjenesteforvaltningen i Eskilstuna kommune. Vi hadde aldri innbilt oss at det kunne komme noe sånt etter at saken var anmeldt til politiet. Dette var helt nytt for oss.
Det ble raskt skrevet en klage på gebyret, og tiden gikk mens det svenske byråkratiet behandlet forespørselen.
I slutten av mai kom svaret - klagen ble avslått av fylkesstyret i Södermanlands län, med følgende begrunnelse:
"Fylkesstyret mener at selskapet ikke har aktivt årsaket utslippet, men hendelsen har skjedd innenfor rammene for selskapets aktiviteter."
- Kan bidra til å styrke mørketallene
- Dette betyr jo i praksis at vi ikke må finne på å anmelde dieseltyveri, fordi vi kan ende opp med et ekstragebyr i tillegg til de kostnadene vi allerede har påløpt, sier en oppgitt Tamnes.
NLF-direktør Geir A. Mo er forundret over avgjørelsen fra Eskilstuna kommune. Han mener det er viktig å beskytte de som blir utsatt for kriminalitet, både privatpersoner og firmaer.
- Vi vet at det er mange som vegrer seg for å anmelde dieseltyveri. Det er tidkrevende og sakene blir dessverre altfor ofte henlagt. Når en i tillegg blir utsatt for ekstragebyrer lik det vi ser her, kan belastningen føles altfor stor.
Tar saken videre
Mo er bekymret for mørketallene knyttet til dieseltyveri og annen vinningskriminalitet i transportbransjen.
- Undersøkelser vi har utført viser at transportbransjen blir utsatt for tøffere og mer omfattende kriminalitet. Myndighetene tar ikke dette nok på alvor, verken i Norge eller i Sverige. Vi mener dette er en del av større kriminelle nettverk som får operere mer eller mindre fritt. Når ofrene i tillegg får gebyrer når de gjør sin plikt og anmelder forholdet, er jeg redd for at mørketallene bare kan vokse.
Han forteller videre at NLF nå vil kontakte sitt svenske søsterorgan Sveriges Åkeriføretag (SÅ) for bistand.
- Dette handler ikke om pengene, men om prinsippet. Bedrifter skal ikke møte slik motstand ved anmeldelse av tyveri, avslutter Mo.
Les også: Tøffere kriminalitet - flere anmeldelser