Hopp til innhold
Får lavere bot enn norske
Enlarged image

Her tas den utenlandske sjåføren på fersken i å fylle anleggsdiesel på lastebilen. En halvtime senere ble lastebilen stoppet av Tollvesenet. Hadde bilen vært norsk, kunne straffeavgiften blitt i størrelsesorden 100 000 kroner. Men fordi bilen er utenlandsk blir den reelle avgiften langt lavere. Foto: Tipser

Får lavere bot enn norske

Å fylle avgiftsfri diesel på tanken er ulovlig. Hvis en norsk lastebilsjåfør gjør dette, kan det medføre straffeavgift på opptil 100 000 kroner. Men når utenlandske aktører tas for samme lovbrudd, ilegges en langt lavere bot.

Årsaken er at Skatteetaten må gjøre fradrag fordi de kjører delvis i utlandet. I praksis gjør det avgiften langt mindre. Etter det NLF er kjent med, foreligger det eksempler der utenlandske transportører kun har fått rundt 10 000 kroner i straffeavgift - omtrent ti ganger lavere enn de potensielle gebyrene for nordmenn. 

– Vi ser jo dette foregår hele tiden. Utenlandske sjåfører står og fyller avgiftsfri diesel. Men det er vanskelig å få dem tatt. Selv om vi tipser, er fuglen som regel fløyet. Tollvesenet har svært få utekontroller, forteller regionsjef i NLF Region Nordland, Troms og Finnmark, Odd-Hugo Pedersen.

Her tas en annen utenlandsk aktør på fersken idet vedkommende fyller avgiftsfri diesel på Fauske - denne gangen selveste Bring. Her svindler den norske stat seg selv for avgifter. Foto: Tipser
Enlarged image

Bekrefter lavere straffegebyr

Han viser til en konkret hendelse i februar hvor en utenlandsk sjåfør ble tatt på fersken i å fylle avgiftsfri anleggsdiesel på lastebilen. Hendelsen ble fotografert og Statens vegvesen ble tipset. En halvtime senere ble vogntoget stoppet av tollvesenet i Nordkjosbotn.

– Det hender vi får slike tips. Vi forsøker å løse dem, men det kan være vanskelig. Men denne karen fanget vi opp, sier kontrollsjef Tom Olsen i Tollregion nord til avisa Nordlys, som først omtalte saken.

Olsen bekrefter også at straffegebyret transportøren får utstedt nok ikke blir i samme størrelsesorden som hvis kjøretøyet hadde vært norskregistrert.

- I praksis blir nok beløpet kraftig redusert.

Lønnsomt å svindle

- Så lenge dette blir håndhevet slik, er det lønnsomt for utenlandske aktører å satse på dieselsvindel - selv om de blir tatt nå og da, forteller regionsjef Pedersen.

En enkel løsning ville være å ganske enkelt fjerne anleggsdiesel-pumpene.

– Vi stiller spørsmål ved om det må være slike pumper på bensinstasjonene. Det er stort sett anleggsbransjen som er lovlige brukere. De kjøper som regel i bulk, og har ikke så stort behov.

Les også: Flere sjåfører tatt med falske førerkort