- Må stoppe prisjaget
Morgan Kire har kjørt lastebil siden har var 18. Nå håper han at transportkjøperne endrer fokuset fra pris til kvalitet. Han mener prisjaget ødelegger markedet og hindrer sunn bedriftsutvikling.
I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.
Dagens sjåfør: Morgan Kire (24)
Bosted: Kolbotn
Kjøretøy: Scania R580
Kjører for: Delmark
- Hvor lenge har du kjørt lastebil?
Kjørt siden jeg var 18. Tok toårig utdanning.
- Hvordan trives du i yrket?
Jeg har det kjempebra. Trives veldig godt i firmaet Delmark. Ordnede forhold og godt arbeidmiljø. Kjører fra Lillestrøm til Sverige daglig, frakter bulk. 40-50 mil om dagen.
- Hva synes du om næringen i dag?
- Jeg synes det er mye kriging om priser. Noen kjører utrolig billig i forhold til det vi kan få til. Jeg synes ikke noe særlig om det, for det ødelegger markedet og hindrer at andre får mulighet til å etablere seg.
- Hva bør gjøres for å styrke norske transportørers vilkår?
- Det kniper jo veldig på hva kunden ønsker å betale for transporten. Det hadde ikke vært dumt å stoppe dette prisjaget. Vi bør også slutte å bruke utenlandsk billigtransport. Ansvaret ligger hos de som bestiller transporten, hos de som tenker penger.
- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?
- Det viktigste for meg er at det er trygt å ferdes langs vegen og at det finnes gode hvilemuligheter. Det finnes jo nesten ikke i det hele tatt i dag. Si du kjører fra Kristiansand til Bergen. Hvor kan du stoppe og hvile langs vegen der? Det blir en busslomme langs vegen, det - uten verken toalett eller dusj tilgjengelig.
- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?
- Jeg tror nok dessverre ikke det vil endre seg så mye. Så lenge vi har kabotasjekjøring og transportkjøpere som velger utenlandske lavprisaktører så kommer vi til å slite.
Les også: Dette mener lastebilsjåførene

