- Dette har vært en fantastisk uke. Vi har møtt politikere, medlemmer, transportkjøpere og publikum. I tillegg har aktivitetene og seminarene våre blitt direktesendt på Facebook med mange titalls tusen visninger, forteller NLF-direktør Geir A. Mo.

Nikolai Astrup og Liv-Signe Navarsete er ikke enige om alt, men når det kommer til kabotasje er de svært samstemte. Foto: Stein Inge Stølen Nikolai Astrup og Liv-Signe Navarsete er ikke enige om alt, men når det kommer til kabotasje er de svært samstemte. Foto: Stein Inge Stølen

Populære debatter

Høydepunktene har vært mange og de kom tette som hagl: Uka begynte med et miljøseminar hvor ikke en stol var ledig, til tross for å bli avholdt samtidig med Arendalsukas offisielle åpningsseremoni. Dagen etter steg temperaturen betraktelig under politikerdebattene og medlemsmøtet som ble avholdt i NLF-traileren. Her deltok flere av de nåværende og kommende viktigste samferdselspolitikerne og direktesendingene av disse arrangementene har i skrivende stund over 10 000 visninger.

Forbundsleder Tore Velten viste med enkle grep hva 10 års miljøutvikling betyr i praksis. Foto: Stein Inge Stølen Forbundsleder Tore Velten viste med enkle grep hva 10 års miljøutvikling betyr i praksis. Foto: Stein Inge Stølen

Demonstrerte utviklingen

Enda mer populær var forbundsleder Tore Veltens miljødemonstrasjon: Med enkle grep viste han hvor utrolig utviklingen fra Euro IV-lastebiler for 10 år siden til dagens Euro VI-lastebiler har vært. Med avisomtale og rekordmange visninger av direktesendingen på Facebook fikk budskapet god spredning.

- Det viser hvor interessert folk er i denne kunnskapen. Vi må bare fortsette å opplyse allmennheten om hvor rene dagens lastebiler faktisk er, sier Velten.

Under møtet med NLF fortalte LO-leder Hans-Christian Gabrielsen blant annet at han vil ha en ny og bedre offentlig innkjøpspolitikk for transporttjenester. Foto: Stein Inge Stølen Under møtet med NLF fortalte LO-leder Hans-Christian Gabrielsen blant annet at han vil ha en ny og bedre offentlig innkjøpspolitikk for transporttjenester. Foto: Stein Inge Stølen

Positive tegn fra LO

Onsdag ble den ferske LO-lederen Hans-Christian Gabrielsen tatt imot i NLF-traileren og fikk audiens i andre etasje. Der ble utfordringene i dagens transportbransje diskutert, samtidig som det ble åpnet opp for nye samarbeidsmuligheter.

- Vi satte stor pris på møtet med Gabrielsen. Vi møtte en interessert og lyttende LO-leder som utviste stor forståelse for næringens utfordringer. Han var også tydelig på at det var behov for en ny offentlig innkjøpspolitikk for transporttjenester, i tråd med vårt nye Fair Transport-konsept. Samtidig delte han vårt syn på den foreslåtte mobilitetspakken i EU. Den mente han ikke var holdbar slik den foreligger i dag, oppsummerer Mo.

Det var ikke akkurat vanskelig å finne NLFs transporttorg utenfor Trefoldighetskirken i Arendal. I tillegg til den enorme NLF-traileren trakk en flott veteran-Volvo fra 1970 og en over 30 meter høy kran publikums oppmerksomhet. Foto: Stein Inge Stølen Det var ikke akkurat vanskelig å finne NLFs transporttorg utenfor Trefoldighetskirken i Arendal. I tillegg til den enorme NLF-traileren trakk en flott veteran-Volvo fra 1970 og en over 30 meter høy kran publikums oppmerksomhet. Foto: Stein Inge Stølen

Over 70 000 besøkende

I tillegg til LO-lederen ble det avholdt en til en-møter med Kari Elisabeth Kaski (SV), Nikolai Astrup, leder i transportkomiteen (H), Hans Fredrik Grøvan, stortingsrepresentant  (KrF), Sverre Myrli, stortingsrepresentant (Ap) og administrerende direktør i Nye veier, Ingrid D. Hovland. De offisielle besøkstallene for årets Arendalsuka er ikke gjort tilgjengelige enda, men arrangørene regner med at godt over 70 000 mennesker tok turen.

- Dette har vært den største NLF-satsingen under Arendalsuka noensinne. Det har vært mye jobb og planlegging i forkant, men vi er ikke i tvil om at dette var verdt det, forteller markedsdirektør Kjell Olafsrud.

Les også: Lover motstand mot EU-liberalisering