- Det er vår oppfatning basert på rapportene fra Statens vegvesens tilsynsseksjon at YSK-utdanningen i Norge slett ikke holder det nivået vi ønsker og forventer, forteller administerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

Et totalinntrykk av kompetansenivået

Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen er tilknyttet region Øst. Deres inspektører har gjennomført et høyt antall tilsyn av YSK-læresteder i 2015 og 2016. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har nå gjennomgått rapportene fra 95 av disse. Formålet med gjennomgangen er å skape et totalinntrykk av YSK-bransjens kompetansenivå og evne til å følge undervisningsplaner som ligger til grunn for lærestedenes godkjenning basert på gjeldende EU-regler, samt selve undervisningens innhold og kvalitetsnivå.

Administrerende direktør Geir A. Mo ser et stort forbedringspotensiale i dagens YSK-tilbud. Foto: NLF Administrerende direktør Geir A. Mo ser et stort forbedringspotensiale i dagens YSK-tilbud. Foto: NLF

Administrative krav og undervisningens innhold

I tillegg til å danne seg et totalinntrykk av kompetansenivået er det også nyttig å se på Vegvesenets metodikk og rapporteringsteknikker for å se om dette arbeidet er utført på en tilfredsstillende måte. Rapportene er fra tilsyn knyttet til lærestedenes oppfylling av administrative krav, samt tilsyn med undervisningens innhold, omfang og metode.

Resultatet i hver enkelt rapport ble vurdert og indeksert etter tre kategorier av NLF. Etter å ha gjennomgått samtlige rapporter og indeksert disse, sitter en igjen med følgende resultater:

Indeksering                                     Antall

BRA                                                   44

OK                                                     17

IKKE TILFREDSSTILLENDE            34

Mer enn halvparten (51 tilsyn) hadde mindre eller større avvik. 34 av disse var definert av Tilsynsseksjonen til å være av en slik grad at de krever videre saksbehandling. I to av tilfellene vurderer Vegvesenet å tilbakekalle lærestedenes godkjenning. I to andre tilfeller er det nevnt i rapporten at inspektører fra Tilsynsseksjonen avbrøt og underkjente undervisningen på grunn av store avvik fra regelverket.

Forskjeller i rapporteringsmetoder

Det bemerkes samtidig at det er store forskjeller i rapporteringsmetoder og formuleringer fra Tilsynsseksjonens side. I to av rapportene er det ikke oppgitt om tilsynet er forhåndsvarslet eller uanmeldt. I ett av tilfellene har saksbehandler utelatt faktiske forhold som NLF er kjent med. Samtidig utvises det stor grad av skjønn knyttet til de enkelte avvikene som er dokumentert.  

Få tilsyn mot de største aktørene

Andelen avvik er relativt lik for mindre og større YSK-leverandører. Samtidig er det utført relativt få tilsyn mot de større aktørene som Transportkompetanse og Wright, noe som gjør det vanskelig å bekrefte denne tendensen. Dette mener Mo er et viktig satsingsområde i fremtiden:

- De største aktørene har et særskilt ansvar for å ivareta et høyt kompetanse- og kvalitetsnivå ved YSK-utdanningen - ikke bare fordi de når ut til flest sjåfører og derfor påvirker trafikksikkerheten i svært stor grad, men også fordi de bidrar til holdningsskaping i bransjen generelt, sier NLF-direktøren, og legger til:

- Dette er også tankegangen som ligger til grunn for NLFs avgjørelse om å ha en eierandel i Transportkompetanse, for å kunne påvirke retningen og få innsyn i avgjørelsene til Norges største leverandør innen yrkessjåførkompetanse.