Hopp til innhold
Aksnessæther: - De bodde der av egen fri vilje
Enlarged image

Var ikke registrert i Norge: Arbeidstilsynet mener Aksnessæther Transport AS leide ut løyvene til Argo AS, som hentet sjåfører fra Litauen gjennom et utenlandsk selskap. Verken sjåførene eller det litauiske selskapet var registrert i Norge og opererte derfor i strid med reglene. Foto: Stein Inge Stølen

Aksnessæther: - De bodde der av egen fri vilje

Daglig leder i Aksnessæther Transport AS, Geir Aksnessæther, er ikke enig i at han har medvirket til grov sosial dumping. Samtidig innrømmer han at mye burde ha vært gjort annerledes. Nå er firmaet slått konkurs, samtidig som et nytt selskap med lignende navn er opprettet.

Lastebil.no skrev nylig om Arbeidstilsynets pågående sak mot Aksnessæther Transport AS, hvor det er avdekket kriminelle ansettelsesforhold ved både dette firmaet og flere tilknyttede transportforetak.

200 000 i tvangsmulkt og stansvedtak

Arbeidstilsynet mener at sjåførene som kjørte bilene tilknyttet Aksnessæther Transport AS var ansatt i et annet norsk firma, Argo AS, som igjen hentet mannskap fra et litauisk firma, UAB Argotera. Dette skulle vise seg å være toppen av et isberg hvor hovedingrediensene er sosial dumping, brudd på foretaksregler og HMS-rutiner og organisert skattesvindel med store pengesummer involvert. Det har i ettertid påløpt tvangsmulkt på over 200 000 kroner. På nyåret i 2018 fikk bedriften varsel om stansvedtak; saken er likevel langt fra avsluttet.

Men daglig leder i Aksnessæther Transport AS, Geir Aksnessæther, er ikke enig i Arbeidstilsynets konklusjoner.

Jeg leide aldri ut løyvene mine. Jeg leide inn sjåførene. Så viste det seg at noen av sjåførene ikke hadde papirene i orden. Da jeg fikk vite det, ansatte jeg alle sammen på dagen, forteller Aksnessæther på telefon til Lastebil.no.

- Arbeidstilsynet mener sjåførene har blitt grovt utnyttet mens de kjørte for Aksnessæther Transport. Kjenner du deg igjen i dette bildet?

- Nei, det skjønner jeg ikke. At de har blitt utnyttet av selskapet de jobbet for, det kan så være. Men jeg har betalt det jeg skulle hver måned i henhold til avtalene vi hadde. Dette er ikke mer komplisert enn at jeg stolte på at de jeg engasjerte hadde tingene i orden. Og selvfølgelig så kan man jo i etterkant si at jeg burde ha kontrollert dokumentasjonen grundigere.

- Stemmer det at det bodde seks sjåfører på en liten hytte mellom Gol og Hemsedal?

- Det stemmer. Men det gjorde de av egen fri vilje. Jeg kjøpte en campingplass nærmere Gol som de kunne bruke, men de valgte å bli boende i den lille hytten. Jeg kunne jo ikke tvinge de til å flytte.

Geir Aksnessæther bekrefter at de litauiske sjåførene bodde i denne hytten over lengre tid, men hevder de gjorde det av egen fri vilje. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

- Er du kjent med påseplikten du har når du benytter innleid arbeidskraft?

- Ja, den skulle kanskje ha blitt ivaretatt i større grad. Jeg spurte de som jeg leide inn sjåførene fra om alt var i orden, og det bekreftet de. I etterkant ser jeg at det kanskje burde ha blitt sjekket grundigere. Men i dag er alle disse sjåførene ansatt av meg, forteller Aksnessæther.

Fra Ponniskolen til Aksnessæther Logistikk

I etterkant av intervjuet med Lastebil.no ble det kjent at Geir Aksnessæther har slått firmaet Aksnessæther Transport konkurs. To uker tidligere er det også registrert et noe spesielt navnebytte i Foretaksregisteret; Ponniskolen AS (også eid av Geir Aksnessæther) heter fra 15. februar Aksnessæther Logistikk. Geir Aksnessæther har ikke svart på våre henvendelser om kommentar til navnebyttet.

Les bakgrunnen: I denne hytta bodde seks litauiske sjåfører