Da Lastebil.no besøker Miniekspress’ terminal i Lakselv, er avdelingsleder Roy Tore Mathisen og Fred Persen godt i gang med å sette opp en komplisert logistikk-kabal. Her lastes dagligvarer som skal ut til butikkene i Finnmark, samtidig som de venter på flere biler fra kysten med levende kongekrabbe. Denne sendes med fly til Gardermoen for videre frakt til Østen.
Investerer flere titalls millioner
De har bygget en stor terminal til 30 millioner kroner rett ved flystripa på Banak flyplass. I tillegg har de investert i biler og utstyr til ytterligere 30 millioner.
– Dette er flyselskapet DHL sitt første hele driftsår her oppe. Og allerede i år ligger vi an til å bidra til at Banak blir landsdelens desidert største fraktflyplass. Kun Gardermoen, Flesland og Sola har høyere volum av flyfrakt enn Banak i Lakselv og Finnmark. Dette ville ikke vært mulig uten samlokaliseringen og ressursene til Miniekspress, forklarer Persen.
28 timer fra Lakselv til Oslo
Men slett ikke alt går på fly. For å sikre smidig frakt fra Lakselv til Oslo har Miniekspress utformet et effektivt system med sjåførbytter i Sverige. Slik unngår man at bilen blir stående mens sjåføren avvikler døgnhvilen på hotell eller i leilighet. På denne måten bruker de 28 timer fra Lakselv til Oslo.
– I våre regnestykker er kostnaden med å transportere sjåfører til destinasjoner for sjåførbytte lavere enn at bil og sjåfør står i ro i inntil 11 timer, sier Mathisen.
Kunne spart 400 vogntog i året
En av utfordringene Miniekspress nå står ovenfor, gjelder ruten fra Tromsø til Lakselv. Her er det fornuftig å bruke modulvogntog for å frakte mest mulig gods. Men det lar seg ikke gjøre i dag: Fra den eneste døgnåpne tollstasjonen i Finnmark Kivilompolo og til Karasjok er det enda ikke åpnet for 60 tonn og 25,25 meter. De kan velge å bruke tollstasjonen ved Karasjok, men det betyr nesten 20 mil lengre rute, i tillegg til at tollstasjonen har begrenset åpningstid.
– Vår bedrift alene kunne spart veinettet og miljøet mellom Tromsø og Lakselv for over 400 vogntog i året hvis strekningen ble åpnet for modulvogntog. I en tid med sjåførmangel vil økt bruk av modulvogntog være til stor hjelp, forteller Mathisen.
Les også: 8 av de 10 mest lønnsomme bedriftene i 2017 var NLF-medlemmer