180-200 grader varmt, svart og klissete. Men ingenting lukter bedre. Kaffe og nylagt asfalt er to luktopplevelser av en annen verden. Ole Aarbergsbotten jobber med sistnevnte og drikker ikke førstnevnte.

19-åringen står midt i lukten av olje og tjære og kjemper mot utålmodige bilister hver eneste dag. Han begynte som lærling i januar 2018 og kjører for selskapet til onkelen hans - Ljotebø Transport.

I det daglige kjører han asfalt. Til jobben har han fått en splitter ny Volvo FH16 750 og en Dowa asfalt-tralle. Bilen fikk han i begynnelsen av juni.

– Det var stort å få ny bil. Jeg hadde egentlig ikke trodd at jeg som lærling skulle få ny bil, så jeg var veldig stolt den dagen jeg henta bilen.

Ole liker veldig godt å kjøre asfalt. – En vet aldri hvilke utfordringer som dukker opp, sier lærlingen. Foto: Lars Thorvaldsen Ole liker veldig godt å kjøre asfalt. – En vet aldri hvilke utfordringer som dukker opp, sier lærlingen. Foto: Lars Thorvaldsen

Fikk velge mellom Scania og Volvo

Han forteller at det kom overraskende på. Han var på skolen, og hadde akkurat tatt lappen da han plutselig fikk en telefon fra sjefen.

– Han fortalte at vi hadde fått asfaltkjøring og at det hadde blitt bestilt en ny bil, og det kunne hende at jeg skulle få den, sier han og fortsetter:

– Og en kveld mens jeg var på jobb ringte sjefen og sa at jeg måtte komme innom han, for det var noe jeg måtte se på. Det var to tilbud, ett fra Scania og ett fra Volvo. Han ville jeg skulle se på tilbudene og si hvilken bil jeg ville ha.

Valget falt på Volvo.

– Det angrer jeg ikke på det i det hele tatt. Bilen er helt kanon. Jeg er godt fornøyd. Det er ikke mange som får ny bil med en gang, smiler han.

Det naturlige valget

Aarbergsbotten er lærling i yrkessjåførfaget. For han var det ingen andre alternativer siden han alltid har elsket lastebiler, i tillegg til at yrket går i familien. Da han hadde fri fra skolen pleide han å ringe og høre om han kunne være med på tur.

– Det ligger i blodet. Bestefaren min kjørte lastebil, faren min kjørte lastebil og onkelen min, som driver dette firmaet, kjører lastebil. Jeg har vært rundt det hele tiden. Jeg digger å drive med dette. Det er helt topp.

Han har heller aldri vurdert en annen yrkesretning. Han tenkte litt på å bli maskinfører, men ideen ble fort lagt på hylla.

– Jeg er helt gira på lastebil, så jeg måtte bare begynne på transport og logistikk. Og jeg har aldri angret på det.

– Det beste med å kjøre er å oppleve nye ting og nye plasser. Man får sett seg rundt og blir litt kjent over alt, sier Ole Aarbergsbotten. – Det beste med å kjøre er å oppleve nye ting og nye plasser. Man får sett seg rundt og blir litt kjent over alt, sier Ole Aarbergsbotten.

Startet med brøyting

Aarbergsbotten med et ferskt førerkort var klar for utfordringer 16. januar 2018. Da ble han plassert inni en brøytebil med oppdraget å holde E39 snøfri. Hans første møte som selvstendig utøver av yrket var med tøffe norske vinterveier.

– Jeg begynte rett på brøyting, men det gikk helt fint. Og i vinter var det veldig mye snø her, så jeg fikk brøyta mye. Det var som regel på natta det kom snø, så jeg fikk veiene for meg selv.

Asfaltkjøringen kom når sesongen startet. Dette er kjøring som passer perfekt for Aarbergsbotten.

- Jeg liker veldig godt å kjøre asfalt. En vet aldri hvilke utfordringer som dukker opp. Ved andre typer kjøring har gjerne en rute og forholde seg til, og det har du ikke med asfaltkjøring. I tillegg krever det en del planlegging. Men nå som jeg har fått denne bilen her kan det hende jeg får litt annen type kjøring også, vi får se.

Ole Aarbergsbotten er kun 19 år, men håndterer allerede asfaltbilen som en proff. Foto: Lars Thorvaldsen Ole Aarbergsbotten er kun 19 år, men håndterer allerede asfaltbilen som en proff. Foto: Lars Thorvaldsen

Tunga rett i munnen

Jobben med å kjøre asfalt kan være utfordrende og hektisk. Han forteller at hvert asfaltlag har sine rutiner en må venne seg til. Og ifølge Aarbergsbotten kan det være vanskelig å holde tunga rett i munnen.

– Det gjelder å rygge riktig inn på utleggeren og holde seg innenfor den. Enkelte ganger er noen skarpe svinger man må ta hensyn til. Det krever at man planlegger litt hvordan man skal utføre oppdraget, men utfordringer liker vi. Det er det man lærer av.

Tanken på å etter hvert lede sin egen virksomhet synes han medfører både fordeler og ulemper. Han er ikke glad i papirarbeid og mener tiden brukes best bak rattet, men han avviser ikke tanken på å få et bedriftsansvar en gang i fremtiden.

– Om jeg kommer til å ta over eller starte for meg selv er ikke godt å si. Jeg liker å jobbe med mer praktiske oppgaver. Men jeg er åpen for å ta over, så tiden vil vise. Men jeg har ingen umiddelbare planer om å ta på meg ansvaret for en bedrift, sier han og legger til:

– Det beste med å kjøre er å oppleve nye ting og nye plasser. Man får sett seg litt rundt og bli litt kjent over alt. Du får sett så mye når man er ute og kjører, det får man ikke hvis man jobber på en fast plass. Jeg stortrives. Dette kunne ikke blitt bedre, spør du meg.

Les også: Tre NLF-lærlinger på topp i Yrkes-NM