På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Agnar «Kvitters» Fuglesang (59)

Kommer fra: Steinkjer

Kjøreområde: Hele Norge

Kjøretøy: 2016 Scania R580 (Euro VI)

Kjører for: Espeland Transport AS

Agnar lyder også navnet «Kvitters», et kallenavn som spiller på etternavnet Fuglesang. Foto: Stein Inge Stølen Agnar lyder også navnet «Kvitters», et kallenavn som spiller på etternavnet Fuglesang. Foto: Stein Inge Stølen

Hvor lenge har du kjørt lastebil? 

- I rundt tredve år. På den tiden har jeg også kjørt tippbil og anleggsmaskiner.

Hvordan trives du i yrket?

Jeg trives veldig godt. Nå har jeg nettopp kjørt fra Hattfjelldal, en fin tur på rundt hundre mil. Når det er så fint vær som nå er det i alle fall ingenting å klage på.

Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?

Dette er jo ikke noe typisk åtte til fire-yrke. Samtidig er stadig færre interessert i å utføre praktisk arbeid. Lønnsforventningene er nok litt for høye, så en må realitetsorientere folk som ønsker seg inn i næringen. Samtidig koster det altfor mye å få førerkortet. Hvis arbeidsgiverne kan gå med på å dekke deler av kostnaden vil det nok hjelpe på. Og hvis en får innlemmet YSK-utdanningen i lånekasseordningen vil nok flere velge dette løpet. 

Agnar tror mange fusker på kjøre- og hviletiden. Foto: Stein Inge Stølen Agnar tror mange fusker på kjøre- og hviletiden. Foto: Stein Inge Stølen

Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- Ja, det var det da. I dag ser man jo at så fort det settes i gang en kontroll så stopper det lastebiler overalt - de får varsel gjennom jungeltelegrafen og tar pause til kontrollen er ferdig. Det gjelder både norske og utenlandske. Mange av de som bare stopper noen få minutter er oppe og trykker på skriveren, så kjører de videre. Jeg tror det er mye fusk på kjøre- og hviletid. Hvordan en skal få bukt med det, nei det vet jeg ikke.

Hva skal til for å gjøre din arbeidsdag bedre?

- Det hadde ikke skadet om døgnhvileplassene ble både flere og større. Nå må du være tidlig ute for å få plass på de etablerte stedene.

Hva hører du på i bilen?

Jeg hører på P1. Men i dag ramlet hele DAB-systemet ut! Det virka tidligere, men nå fungerer ingenting. Så i dag ble det lokale FM-kanaler i stedet. Ellers mister jeg jo DAB-signalet bare jeg kjører inn i en tunnel. Det har nok blitt dårligere dekningsgrad etter at FM-nettet ble slukket.

Les også: Dette er sjåførenes krav til regjeringen