- Dette har vi ventet lenge på. Nå er det godt å endelig kunne ta det i bruk, forteller kontrolleder Aage Kristiansen ved Statens vegvesen. Han har allerede avskiltet en lastebil og er godt i gang med å utstede gebyr til sjåfør nummer to for manglende kjettinger.

Den årvåkne leser vil sikkert påpeke at kontroller ved Støkken slett ikke er noe nytt. Men nå som hallen har fått en betydelig oppgradering, kan kontrollene utføres mer effektivt, målrettet og grundig enn før.

Støkken kontrollstasjon i ny drakt. Foto: Stein Inge Stølen Støkken kontrollstasjon i ny drakt. Foto: Stein Inge Stølen

Trykktester bremsene

Oppgraderingene som har pågått i flere måneder har gitt ny innkledning av kontrollhallen, som nå også har en 19 meter lang kontrollgrav utstyrt med jekk, slitasjetester og en ny bremsetester. 

- Vi kan nå trykkteste bremsene og se at systemet fungerer slik det skal, forteller overingeniør Magne Dale mens han monterer måleutstyr på en polsk trailer. Resultatet av bremsetestene avleses på et eget kontrollapparat plassert i sin egen oppvarmede bod parallelt med kontrolløpet. Denne gangen var alt i sin skjønneste orden.

- Dette er ikke billig utstyr. Men trafikksikkerhet koster, og det er vel verdt investeringen, sier Kristiansen fornøyd.

Med avansert testutstyr kan alle tekniske feil og mangler avdekkes raskt og effektivt. Denne traileren hadde utstyret i orden. Foto: Stein Inge Stølen Med avansert testutstyr kan alle tekniske feil og mangler avdekkes raskt og effektivt. Denne traileren hadde utstyret i orden. Foto: Stein Inge Stølen