- Jeg blir skikkelig opprørt av denne saken. Det er nesten tragikomisk at Tesla, som produserer trafikksikre og miljøvennlige elbiler, åpenbart ikke stiller krav til verken trafikksikkerhet eller miljøstandard når bilene transporteres til Norge, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

Ved den forulykkede biltraileren kan en tydelig se Euro III-merket. Det betyr at lastebilen har 10 ganger høyere utslipp enn dagens lastebiler. Foto: Lars H. Pedersen / NRK Ved den forulykkede biltraileren kan en tydelig se Euro III-merket. Det betyr at lastebilen har 10 ganger høyere utslipp enn dagens lastebiler. Foto: Lars H. Pedersen / NRK

Stanset to av trailerne på Svinesund

Det var NRK Østfold som først meldte om den hasardiøse elbil-transporten på sine nettsider.

– Vi så fire slike biltrailere med Teslaer som vi interesserte oss for, men fikk bare stanset to av dem, fortalte leder for utekontrollen i Statens vegvesen på Svinesund kontrollstasjon, Øyvind Grotterød til NRK.

Begge trailerne som ble stanset på Svinesund fikk kjøreforbud på grunn av manglende vinterdekk og ulovlig overlast. Grotterød bekrefter at også disse lastebilene var av eldre årgang.

Dette er en av to biltrailere som ble stoppet på Svinesund. Begge manglet vinterdekk og hadde ulovlig overlast. Foto: Statens vegvesen Dette er en av to biltrailere som ble stoppet på Svinesund. Begge manglet vinterdekk og hadde ulovlig overlast. Foto: Statens vegvesen

Havnet i ulykke bare noen mil etter grensepassering

En av de fire som fortsatte, havnet i en kollisjon på E6 rett nord for Moss.

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, ønsker ikke å kommentere verken ulykken, manglene eller miljøstandarden ved lastebilene direkte, men forklarer at Tesla setter sikkerheten først, og forventer at leverandørene gjør det samme.

- Vi vil følge opp denne saken med selskapet som er ansvarlige for lastebilene, sier Roland til NRK.

Han forklarer videre at det normalt er en norsk leverandør som håndterer transporten av Tesla-kjøretøyene. 

– Generelt transporteres våre biler via Drammen havn. På grunn av kapasitetsutfordringer ved havnen har vi blitt nødt til å finne en midlertidig løsning hvor noen biler rutes via Sverige.

NLF-direktør Geir A. Mo mener Tesla, fremfor alle, må ha stålkontroll på trafikksikkerhet og miljøansvar også ved transport. Foto: Stein Inge Stølen NLF-direktør Geir A. Mo mener Tesla, fremfor alle, må ha stålkontroll på trafikksikkerhet og miljøansvar også ved transport. Foto: Stein Inge Stølen

- Ansvarsfraskrivelse

- Dette er et soleklart eksempel på ansvarsfraskrivelse, forteller NLF-direktør Geir A. Mo. Han viser til lovverket hvor det tydelig pekes på et medvirkeransvar både ved overlast, HMS-rutiner og internkontroll.

- Alle ledd i transportkjeden har et ansvar for å følge opp at transporten utføres innenfor gjeldende lover og regler. Det har Tesla tilsynelatende ikke gjort i dette tilfellet. Det er åpenbart for alle at de må ha stålkontroll på hele kjeden sin og ikke bare stå i butikkene og skryte av miljøvennlighet og trafikksikkerhet, avslutter Mo.

Les også: 8 av 10 transportkjøpere bryter påseplikten