Til tross for å erkjenne at selskapet tidligere har begått en rekke brudd på lover og regler under transportoppdrag i Norge, hevder kommunikasjonssjef Kristian Kaas Mortensen i Girteka hardnakket at de nå holder seg på matta. Men NLF sitter på bildemateriale som viser aktivitet i helgeparkerte Girteka-biler ved Fugleåsen døgnhvileplass.
Konfrontert med bildebevis
Girtekas kommunikasjonssjef Kristian Kaas Mortensen ble under NLFs Transportkonferanse i januar konfrontert med bildematerialet. Et klart svar på hvordan praksisen for overnatting for sjåfører ansatt i selskapet faktisk er, ville han ikke gi.
- Vi har en løsning på plass, men den er ikke optimal. Vi ønsker å videreutvikle tilbudet. Nøyaktig hvordan løsningen ser ut, vil jeg ikke avsløre - for akkurat nå er dette en av tingene som gjør oss konkurransedyktige, forteller Mortensen.
Lover gode fasiliteter innen seks måneder
Han vedgår samtidig at Girteka er i en omstillingsprosess for å tilpasse seg kjennelsen i den ferske EU-dommen.
- Det er bare en måned siden EU-dommen om ukehvil i lastebilen falt. Vi har ikke rukket å omstille hele flåten til denne praksisen ennå, men vi jobber med å tilby en bedre løsning enn vi har i dag.
Til bransjenettstedet Tungt.no lover han at et godt tilbud for alle sjåfører skal være på plass i løpet av seks måneder. Girteka er på ingen måter alene om å bli konfrontert med brudd på 45-timersregelen. NLF kan dokumentere at minst tre andre østeuropeiske transportgiganter systematisk lar sjåførene bo i lastebilene gjennom helgen.
Fasiliteter påvirker konkurransesituasjonen
Det er liten tvil om at overnatting i førerhyttene fremfor innlosjering er en av tingene som har latt utenlandske selskaper operere til langt lavere priser enn norske aktører. Mortensen er også klar på at fremtidige investeringer i overnattingsfasiliteter vil svi.
- Vi skal ha gode sanitære forhold for alle våre sjåfører uansett hvor de måtte befinne seg i Norge. Det blir ikke billig for oss, men det er ingen vei utenom.
- Utgjør en trafikksikkerhetsrisiko
Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, synes det er positivt at Girteka nå hever standarden for arbeidsvilkårene hos sjåførene som kjører i Norge. Samtidig understreker han at det er mye som står igjen.
- Det er ingen tvil om at Girteka har hatt en klassereise, fra å være en av verstingene innen regelbrudd til å bli en helproff aktør. Men de er ikke i mål ennå. Så lenge sjåfører tvinges til å bryte reglene og ta 45-timershvilen i bilene utgjør de også en større trafikksikkerhetsrisiko. Dette håper jeg Girteka og andre selskaper tar på alvor fremover.
Les også: Her bor sjåførene i ukevis