En av de mindre synlige nyhetene på nyttekjøretøymessen IAA i Hannover, men kanskje en av de mest interessante, var Hyundais satsing på brenselcelleteknologi. En ferdig lastebil hadde de ikke med seg fra Korea, men de kunne love levering av de første utgavene av bilen på bildet over allerede til neste år.
3 400 Newtonmeter
Hyundai har nemlig inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy, og vi snakker store ambisjoner: Fra 2019 til 2023 skal produsenten levere hele 1 000 hydrogenelektriske 18-tonns lastebiler som skal settes i drift i Sveits. Det loves 400 kilometers rekkevidde under realistiske forhold, samt svært akseptable ytelser: 471 hestekrefter og hele 3 400 Newtonmeter bør være nok for de fleste. Nyttelasten på bilen er derimot litt begrenset, på mellom 4 og 5 tonn.
Vurderer hydrogeninfrastruktur i Norge
Men hvorfor Sveits, spør du kanskje? Jo, det er fordi landet har svært høye bilavgifter på fossile kjøretøy, deriblant også tunge lastebiler, mens nullutslippskjøretøy er fritatt. Interessen fra Norge har kanskje ikke overraskende allerede meldt seg. Hyundai opplyser til Yrkesbil.no at de nå ser på muligheten for å bygge opp en hydrogeninfrastruktur for tungtransport i Norge. Samarbeidspartneren H2 Energy er allerede representert her til lands.
Les også: Nikola vurderer fabrikk i Norge