- Jeg vasket lastebiler i fire år for Ruuds Transport. Så fikk jeg beskjed av sjefen at jeg skulle få lærlingeplass hvis jeg ville bli lastebilsjåfør. Da tok jeg fatt på utdanningen gjennom yrkessjåførlinjen på Våler, forteller Håvard Knauserud. Han deler bil sammen med Fredrik Fosshaug, som også tok utdanning samtidig som Håvard.
- Nå står vi her som lærlinger med lappen i boks og trives veldig godt.
Over 400 utdannes i dette semesteret
Knauserud og Fosshaug er to av over 400 som blir utdannet til yrkessjåfør i dette semesteret. Fra 2016 til 2017 økte søkerandelen med hele 22 prosent, noe som gjorde at NLF og Opplæringskontoret for service og samferdsel måtte arbeide hardt for å få utvidet kapasiteten på yrkessjåførlinjene. Så langt viser søkertallene samme tendens for 2018; bare i Innlandet alene har hele 60 ungdommer søkt seg inn til yrkessjåførutdanningen.
Stabile rammer i en seriøs bedrift
Ruuds Transport er godt kjent som en bedrift med alt på stell; de var en av de aller første i landet til å bli sertifisert etter ISO-standard 39001 og de benytter daglig NLFs kvalitetssystem KMV for å ivareta det høye nivået. Dette stiller høye krav til lærlingene, men sørger også for stabile og trygge arbeidsforhold.
- Det er bare bra at arbeidsgiveren har høye krav til kvalitet og er seriøs. Du vet til enhver tid hva du har å forholde deg til, sier Fosshaug.
- Du får en enklere hverdag, skyter Knauserud inn.
Fikk ingen informasjon på ungdomsskolen
Samtidig savner lærlingene at yrkets positive sider blir fremhevet i større grad.
- Da jeg gikk på ungomdsskolen var det altfor dårlig informasjon om yrkessjåførfaget. Vi hørte mye om studiespesialisering, helse- og sosialfag og lignende. Men ingen verdens ting om yrkessjåførlinjen. Det virker nesten som om lastebilsjåføren blir sett litt ned på i utdanningssammenheng, forteller Knauserud.
Les også: Rekordmange vil bli yrkessjåfører