Arbeidstilsynet la nylig frem ferske kontrolltall knyttet til minstelønn og diett ved utenlandske sjåfører som kjører innenlands transport i Norge, såkalt kabotasje. Her fremgår det at hele 7 av 10 har ulovlige lønns- og arbeidsvilkår. Dette førte til store oppslag i riksdekkende medier og vekket oppmerksomheten hos flere stortingspolitikere, deriblant Siv Henriette Jacobsen (A).
I et skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) peker hun på bevisene for ulovlig sosial dumping som bidrar til å konkurrere ut norsk lastebilnæring, og ber om svar på hvilke tiltak ministeren vil sette i verk for å forhindre dette.
I tillegg vekker hun liv i en debatt som har ligget stille de siste månedene:
"Hva slags særskilt ansvar mener ministeren at statlig eide norske selskap som Posten og Bring har i denne sammenheng?"
Fikk 32 kroner i timen hos Bring Trucking
Det er veldokumentert at Brings slovakiske underselskap Bring Trucking bidrar negativt i spørsmål om lønns- og arbeidsvilkår for lastebilsjåfører, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Dette fremgikk blant annet i en TV-reportasje utført av britiske BBC som i fjor avdekket at lastebilsjåfører ansatt hos Bring tilbringer flere måneder på veien der de sover, spiser og vasker seg i bilen. En av sjåførene hevdet han fikk betalt så lite som 32 kroner per time. Anklagene om sosial dumping har haglet i lang tid, men pareres av Posten Norge ved å vise til de generelle lønnsforholdene i den europeiske transportransjen.
– Vi lønner våre sjåfører høyere enn gjennomsnittet i den internasjonale transportbransjen og er opptatt av gode arbeidsforhold for sjåførene. Det er sjåførmangel i Europa og da er en av våre forser at vi sikrer god lønn og gode arbeidsforhold, forklarte Eckhoff til NRK da BBC-reportasjen ble offentliggjort.