På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.
Dagens sjåfør: Helge Antonsen (70)
Kommer fra: Bærum, bor i Andebu
Kjøretøy: Volvo FH 540 (Euro VI)
Kjører for: Veøy Transport
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
- Jeg begynte å kjøre betong på Lysaker med en firesylindret Steyr i 1966. Så jeg har 52 år i yrket. Jeg har kjørt på utlandet i mange år og eid egne biler. Nå kjører jeg maling for Jotun og er ansatt hos Veøy Transport.
Hvordan trives du i yrket?
- Jeg vet jo ikke om noe annet. Det er dette som er livet mitt. Jeg får ikke rost arbeidsgiveren nok. Jeg får ny bil annethvert år og har faste ruter. Det er helt topp.
Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?
- Det er et kjempeproblem. De som styrer trafikken sentralt hos arbeidsgiveren min er nesten like mye på veien som på kontoret. De må stadig trå til fordi det mangler sjåfører som kan utføre oppdragene vi får inn. Det er blitt for dyrt å ta førerkortet. Jeg kjenner en som omskolerer seg til å bli lastebilsjåfør i dag, og han må ta alt fra egen lomme. Jeg tror en lånekasseordning kan være en god løsning.
Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?
- Mer kontroll! Det er altfor lite av det. Jeg sier det hver gang jeg stoppes av Vegvesenet - hvorfor gjør dere ikke dette oftere? Og så bør de følge danskenes eksempel og gi strengere reaksjoner. Ta beslag i bilene hvis bøtene ikke betales på stedet.
Hva kan gjøre din hverdag bedre?
- Jeg kan ikke ha det bedre, jeg. Jeg merker ikke så mye av døgnhvileplass-problemene siden jeg kjører fast og har tilgang til fasiliteter ved endepunktene.
Hva hører du på i bilen?
- Jeg hører på P4. Men dekningen er for dårlig. DAB er oppskrytte greier.
Les også: Dette er sjåførenes krav til regjeringen