Hopp til innhold
NLF-seier: Dropper lavutslippssone
Enlarged image

– Næringslivet har vært kjempeflinke til å bytte ut sine gamle lastebiler slik at også de bidrar til bedre byluft, forteller miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Foto: MDG

NLF-seier: Dropper lavutslippssone

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg avblåser lavutslippssonen i Oslo. Årsaken er at luftkvaliteten har blitt langt bedre, noe hun i stor grad tillegger lastebilnæringen. – Dette er en gledens dag for oss, sier regionsjef Johan Kristian Bjerke i NLF.

I praksis betyr dette at transportbedrifter som har lastebiler av eldre standard enn Euro VI ikke får det forventede avgiftshoppet fra neste år.

I det opprinnelige forslaget ville tunge lastebiler (over 12 tonn) av Euro V-standard eller eldre fått en avgift på enten 600 kroner i døgnet, 8 000 kroner i måneden eller 50 000 kroner i året, på toppen av regulære bompenger.

Her får Lan Marie Berg en innføring i biodiesel av styremedlem i NLF, Harry Nilsen. Foto: J. Kristian Bjerke
Enlarged image

Roser lastebilnæringen

Men da miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg fikk nye luftkvalitetstall på bordet, viste disse at luftkvaliteten har blitt så bra at en ekstraavgift ikke vil være nødvendig. I tillegg viser tall fra Fjellinjen at hele 43 prosent av lastebilene som passerer bomringen i Oslo allerede har Euro VI-standard.

– Vi trenger ikke å innføre lavutslippssoner nå. Oslo-lufta har blitt bedre, og vi ser at politikken vår fungerer ved at for eksempel bomringen har veldig stor effekt, sier Berg til NRK.

– En tilleggsfaktor er at næringslivet har vært kjempeflinke til å bytte ut sine gamle lastebiler slik at også de bidrar til bedre byluft. Vi ser av nye beregninger at en lavutslippssone vil ha liten tilleggseffekt.

Regionsjef Johan Kristian Bjerke får ikke understreket nok hvor viktig denne avgjørelsen er for transportnæringen. Foto: NLF-arkiv
Enlarged image

– En gledens dag for NLF

Regionsjef Johan Kristian Bjerke er ikke i tvil om at avgjørelsen kommer som direkte resultat av NLFs påvirkningsarbeid.

– Vi er en næring med lave marginer. Alle avgifter går rett på bunnlinja. En tilleggsavgift i form av en lavutslippssone ville slått ekstra hardt ut, forteller Bjerke.

Han har kjempet i lang tid for å overbevise politikerne om avgiftens begrensede effekt på miljøet, samtidig som næringen ville tape stort økonomisk.

– Dette er en gledens dag for oss, sier han med et smil.