Gudbrandsdal Frakt AS (GDF) er Fair Transport-sertifisert, bruker NLFs Kvalitet og miljø på veg og er tildelt miljøfyrtårn-sertifikat av Sel kommune. NLF-direktør Geir A. Mo tok turen innom bedriften og lærte mer om hvordan de arbeider for å styrke trafikksikkerheten og kvaliteten.
– Noe av det viktigste jeg gjør er å besøke våre medlemsbedrifter, og jeg skulle gjerne brukt enda mer tid på dette. Det er spesielt relevant å se hvordan små og mellomstore virksomheter bruker NLFs kvalitetssystemer aktivt. Dette styrker konkurranseevnen i tillegg til å bidra til færre skader og lavere sykefravær, sier NLF-direktøren.
Vurderer ISO-sertifisering
Dette kan daglig leder Arild Tullut i GDF bekrefte.
– Vi har valgt å satse på de ulike kvalitetsprogrammene for å holde oppe standarden. En må ha fokus på dette hvis en skal ha muligheter til å overleve i dag. Og kvalitet blir enda viktigere framover. Vi må være i forkant og bruke systemene bevisst. Strengere kvalitetskrav kommer. Men venter vi til det blir et krav, så er vi for sent ute, sier Tullut, som også vurderer å satse på ISO 39001.
Konstant fokus på skaderedusering
I dag er det 19 personer ansatt i GDF, deriblant to årsverk på kontoret. Selskapet har 11 egne biler og tre innleide. GDF leier lokaler av Scania, dermed er det også praktisk å kjøre dette merket. Arild Tullut eide i mange år 30 prosent av aksjene, men ble eneeier fra 2015.
– Vi hadde minustall og brukte opp aksjekapitalen for 10-12 år siden, men ga ikke opp. Selvsagt må vi jobbe hardt for å gå i pluss og de siste åra har vi oppnådd pene resultater.
– Skader?
– Det varierer. Vi har hatt god hjelp av Kari Østby i If og Kjetil Meaas i NLF for å få en bedre skadestatistikk. En kan aldri redusere fokuset på denne delen av bedriften!
Neppe konkurranse med sjøtransporten
GDF har Otta som utgangspunkt og ASKO og Apotek1 er de største kundene. De fleste bilene går i to skift. Én kjører nedover dalen og fyller opp bilen. Den andre sørger for at varene kommer ut til kundene. Det er store avstander, rutene er opptil 50 mil - til Grotli og Sognefjellet.
Det er ikke så lett å flytte gods fra veg til sjø og bane når varene skal ut til bygdene i Gudbrandsdalen. Det er heller ikke så mange utenlandske konkurrenter per i dag.
– Noen tips til andre lastebileiere?
– Alle må finne ut selv hvordan de vil drive. Det skal ikke jeg blande meg bort i, men jeg ser at vi har stor nytte av å bruke flåtestyringen. Vi følger nøye med på dieselforbruket. Sjåførene våre er dyktige på økonomikjøring, sier Tullut, og legger til:
– Vi tjener også på å være medlem i NLF. Nettverket utvides. Vi får tilbud om nyttige kurs og kvalitetsprogrammer. Og vi får hjelp hvis vi av og til trenger det. Norske lastebileiere bør være medlemmer i organisasjonen som jobber for at vi skal ha best mulig rammevilkår.
Les også: 8 av de 10 mest lønnsomme bedriftene i 2017 var NLF-medlemmer