På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Tor Bjørvik (66)

Kommer fra: Tromsø, bor i Tønsberg

Kjøretøy: Volvo FH 540

Kjører for: Trekkerservice AS (bedriftseier)

Tor Bjørvik reagerer spesielt på de utenlandske 3,5-tonns varebilene han ser på norske veger. Foto: Stein Inge Stølen Tor Bjørvik reagerer spesielt på de utenlandske 3,5-tonns varebilene han ser på norske veger. Foto: Stein Inge Stølen

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg har kjørt i over 40 år. Da jeg begynte med dette var det termokjøring fra Finnmark til Italia og Spania. Da var vi to mann på bilen og kjørte 250 000 kilometer i året.

Hvordan trives du i yrket?

- Svært godt. Jeg skal være ærlig og si at det har vært både oppturer og nedturer. Det har vært mye teknisk tull som har skapt trøbbel, motor og girkassehavari. Denne bilen har vært rimelig pålitelig. Jeg kjører i fast transport for Smith Stål. Størsteparten går fra sentrallageret i Horten og inn til Oslo, og så kjører vi det bearbeidede stålet ut igjen. Det er en fin ordning.

Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?

- Først må vi gjøre noe med kostnadene ved utdanningsløpet. Det er helt vanvittig hvor mye det koster å ta førerkort klasse 2 i dag. Det må komme innunder lånekasseordningen. Norske myndigheter må støtte ungdommen som vil inn i yrket. Og så må vi ha flere læreplasser. 

Tor Bjørvik driver bedriften Trekkerservice AS og kjører fast transport for Smith Stål. Foto: Stein Inge Stølen Tor Bjørvik driver bedriften Trekkerservice AS og kjører fast transport for Smith Stål. Foto: Stein Inge Stølen

Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- Det største problemet er utlendinger som kjører på både to og tre sjåførkort. De kjører i strekk fra nord til sør, det er helt uvettig. Slik adferd har ingenting på norske veger å gjøre. De større selskapene, som Kreiss og lignende, har jo fått veldig bra utstyr. Det er positivt. Men det hjelper ikke når de konkurrerer på helt annet grunnlag, ofte med ulovlige lønninger. Samtidig ser jeg også at det lastes fra utenlandske lastebiler og over på 3,5-tonns varebiler på enkelte steder. Disse kjører jo uten skriver og er helt uregulert. Det må det bli en stopper på.

Hva kan gjøre din hverdag bedre?

- Jeg har det jo meget bra. Jeg går godt overens med oppdragsgiveren og har fått brukbare vilkår. Men det er mye å gå på når det kommer til infrastruktur. På kontinentet er det flust av hvileplasser, mens her oppe i nord er det stor mangelvare.

Hva hører du på i bilen?

- Jeg hører på P4 og dekningen er stort sett god. DAB fungerer veldig godt. Det er ikke nødvendigvis så mye bedre enn FM, men jeg synes ikke det er verre, i alle fall.

Les også:  Dette er sjåførenes krav til regjeringen