På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Trond Erik Hansen (61)

Kommer fra: Aurskog

Kjøretøy: Scania R 560

Kjører for: Ragn Sells, eier egen bil

Trond Erik Hansen håper flere bedrifter vil ta imot lærlinger i fremtiden. Foto: Stein Inge Stølen Trond Erik Hansen håper flere bedrifter vil ta imot lærlinger i fremtiden. Foto: Stein Inge Stølen

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg begynte å kjøre da jeg var 20 år, så jeg har 41 år i yrket. Jeg har kjørt for Ragn Sells i 20 år, siden de startet omtrent. Jeg kjørte mye på kontinentet tidligere. Den lengste turen jeg har kjørt var fra Tsjekkia til Tromsø med noen digre trafoer.

Hvordan trives du i yrket?

- Jeg trives godt. Jeg har jo ikke gjort noe annet i over førti år. Skal du drive med dette blir det både jobben og hobbyen. Det er en livsstil. Du må være veldig selvstendig skal du drive med dette her. Personlig har jeg en veldig ålreit rutine.

Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?

- Helt ærlig, jeg har ikke peiling. Noen synes jo det er moro å kjøre, men det blir færre og færre. En må like å drive med dette, og trives med å være lenge borte hjemmefra. Samtidig er det dyrt å utdanne seg. Hvis en fikk utdanninga dekket av lånekassen vil det nok sikkert hjelpe på. Det er mange unge som vil bli yrkessjåfører tror jeg. Og da må en også øke antallet lærlingebedrifter. Hvis en kunne gå litt i gradene i forhold til type lastebil ville sikkert blitt en mildere overgang også. Når en slipper en lærling av gårde i et digert vogntog på 50 tonn kan det fort bli litt for heftig.

Trond Erik trives godt bak rattet på sin Scania R 560. Foto: Stein Inge Stølen Trond Erik trives godt bak rattet på sin Scania R 560. Foto: Stein Inge Stølen

Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- De må jo rett og slett bli mye strengere. Høyere bøter og strengere reaksjoner. Men det skal sies, mye av det som foregår nå er jo speditørenes skyld. Jeg kjørte lenge for DFDS, og de var kriminelle. Så fort de fant noen som kunne kjøre billigere, ringte de og presset prisen. Mange av de samme folka sitter nå i DSV og gjør akkurat det samme. Speditørene må ansvarliggjøres.

Hva kan gjøre din hverdag bedre?

- Jeg gjør omtrent akkurat som jeg vil, så det er lite å utsette på hverdagen. Trafikk og køer er jo alltid et problem, men jeg har lært meg hvordan jeg holder meg unna. Jeg legger opp rutene slik jeg omtrent alltid kjører mot køene.

Hva hører du på i bilen?

- Jeg hører mye på P4 om morgenen, ellers varierer det litt. Men jeg har ikke god DAB-dekning. Enkelte sier det har med løsningen å gjøre, men det gjelder også i privatbilen hvor jeg har DAB montert fra fabrikk. Jeg merker til og med problemer når det er mye vind.

Les også:  Dette er sjåførenes krav til regjeringen