NLF-bedriften Artig Transport AS opplever sterk vekst om dagen. Og når en transportbedrift vokser, må man stadig investere i nytt og bedre utstyr. Messer som Transport & Logistikk 2019 er en perfekt arena for å se nærmere på løsningene som kan ta virksomheten videre opp og frem.

Men da driftsleder Lill Hege Bergsveen saumfarte messehallene, opplevde hun et stadig tilbakevendende fenomen.

– Selgerne var ikke akkurat så imøtekommende. De henvendte seg til mange rundt meg, mens jeg ble stående med brosjyrer i hendene og klødde meg i huet.

Over 220 utstillere kjempet om oppmerksomheten under Transport & Logistikk 2019. Foto: Stein Inge Stølen Over 220 utstillere kjempet om oppmerksomheten under Transport & Logistikk 2019. Foto: Stein Inge Stølen

Regelen, ikke unntaket

Det kunne nesten virke som om utstyr- og påbyggselgerne rett og slett ikke tok henne på alvor. Selv etter at hun gjorde seg til kjenne og forklarte at hun representerte en bedrift som var interessert i å gjøre handel.

– Jeg kunne jo ha ropt «hei, jeg skal kjøpe noe av deg», men når jeg er på messe og står med en brosjyre i hånda og uttrykker tydelig at jeg er interessert, er det veldig rart at man blir ignorert på en sånn måte.

Hadde det bare vært et enkelttilfelle, ville ikke Bergsveen ha reagert. Men etter hvert som dagen gikk, ble det tydelig at dette var regelen, snarere enn unntaket.

Lill Hege Bergsveen er driftsleder i Artig Transport AS. Foto: Stein Inge Stølen Lill Hege Bergsveen er driftsleder i Artig Transport AS. Foto: Stein Inge Stølen

Gjelder ikke alle

– I de få tilfellene der selgerne faktisk tok kontakt, fikk jeg bare en pamflett i hånda og ble forklart at «dette er det vi har å tilby, ha en fin dag videre». Jeg følte at jeg ble sett på som en skoleelev på utflukt eller noe sånt.

Når dagen var omme, hadde hun likevel noen gode erfaringer med seg.

– Noen av selgerne var både hyggelige og høflige. Jeg kan trekke frem Maur Påbygg, som har fulgt opp i etterkant også.

Undervurderer jentene

Samtidig tar hun ikke den avvisende adferden så tungt, og tenker at det er verst for bedriftene som går glipp av et salg.

– Det var flere der som gikk glipp av et salg med meg. Det er snakk om masse penger. Blir jeg ikke tatt godt imot, går jeg til konkurrenten. 

Hun oppfordrer selgerne til å utvide horisonten litt.

– Vi jenter blir nok litt undervurdert i denne næringen. Det er viktig å ta imot alle som er interessert i produktene deres med åpne armer. Noe annet blir faktisk for dumt, avslutter Bergsveen.

Les også: Transport & Logistikk 2019 i bilder