Hopp til innhold
Fra 21. januar kan finnene kjøre 34,5-meters vogntog
Enlarged image

Lang, lengre, lengst: Snart vil man kunne se 34,5 meter lange vogntog på finske veger. Merk at bildet bare er en illustrasjon som ikke nødvendigvis reflekterer hvordan disse vogntogene faktisk vil se ut. Illustrasjon: Colourbox

Fra 21. januar kan finnene kjøre 34,5-meters vogntog

Nabolandene går stadig lengre i utnyttelsen av transportmateriellet: Nå økes modulvogntoglengdene i Finland fra 25,25 meter til 34,5 meter. Tillatt totalvekt forblir som før på 76 tonn.

Frem til nå har den høyeste tillatte totallengden for alle kjøretøykombinasjoner i vegtrafikk vært lik for Finland og Norge, med 25,25 meter for modulvogntog. Fra 21. januar trer derimot nye regler i kraft i Finland, som øker denne lengden til 34,5 meter. Det åpnes også for nye typer kjøretøykombinasjoner på veg.

En av disse endringene innebærer at den høyeste tillatte lengden for en kombinasjon av lastebil og påhengsvogn, populært kalt vogntog, økes fra 16,5 meter til 23 meter. Høyeste tillatte lengde for trekkvogn med tralle øker fra 18,75 til 20,75 meter.

I Norge kan et modulvogntog være 25,25 meter langt og veie inntil 60 tonn. I Finland vil det fra 21. januar kunne benyttes nesten ti meter lengre vogntog, med totalvekt på inntil 76 tonn. Foto: Stein Inge Stølen
Enlarged image

Strengere tekniske krav for lange kombinasjoner

I sammenheng med lovendringen blir også kravene til svingradius og stabilitet strengere i Finland. Det blir krav til kamerasystem for å minske blindsonene, avansert nødbremssystem og filvarslingssystem, elektronisk stabilitetssystem og elektrisk styrte bremser.

Les mer om lovendringen her

Les også: Nå kan du frakte farlig gods på modulvogntog