Hopp til innhold
NLF-krav utløste skriftlig spørsmål i Stortinget
Enlarged image

Vanskelig jobb: En ny instruks for kontroll av kabotasje skaper hodebry for Statens vegvesens kontrollører. Her fra storkontroll på Taraldrud tidligere i år. Foto: Stein Inge Stølen

NLF-krav utløste skriftlig spørsmål i Stortinget

I forrige uke kunne NLF melde at kontrollører hos Statens vegvesen slår alarm på grunn av en ny og problematisk kontrollinstruks for kabotasje. Nå har Arne Nævra (SV) stilt spørsmål til samferdselsministeren på bakgrunn av NLFs krav om strakstiltak.

I et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren skriver Arne Nævra (SV) følgende:

– NLF og fagnettsteder kan nå melde at en endring i kontrollinstruksen om kabotasje fra Samferdselsdepartementet. Her står det bl.a.: «Det er ikke forbud mot å fylle ut fraktbrev manuelt eller oppdatere dokumentet manuelt f.eks. i forbindelse med skifte av trekkvogn.»

Videre spør han:

– Ser statsråden at dette åpner for mer juks og smutthull i lovverket og enda vanskeligere jobb for kontrollørene, og har han selv gått god for disse endringene/fortolkningene av regelverket?»

Les Arne Nævras skriftlige spørsmål i sin helhet her

NLF-direktør Geir A. Mo ser frem til svaret fra statsråd Jon Georg Dale.

– Ved utførelse av kabotasje er det helt sentralt at man kan fremlegge tydelig dokumentasjon på at oppdragene er lovlige. I de reviderte retningslinjene som nå er sendt ut, åpnes det for at sjåfører selv kan fylle ut og endre fraktbrev, noe som i praksis betyr at manipulasjon av dokumentasjon nå blir tillatt. Da sier det seg selv at reglene ikke lenger lar seg håndheve, kommenterte han da saken ble kjent.

Les bakgrunnen: Kontrollører slår alarm om ny kabotasjeinstruks - NLF krever strakstiltak